Welcome to Gaia! ::

Reply Sopkorgen
stängd Goto Page: 1 2 3 [>] [»|]

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Jag gillar bäst...
  anime
  manga
  går inte att jämföra
  guld
View Results

monoo

PostPosted: Fri Jun 29, 2007 4:39 am

raderad
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 4:51 am

raderad

monoo

Mikusagi
Crew

Counselor

23,550 Points
  • Bunny Spotter 50
  • Little Bunny Foo Foo 100
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 4:56 am

SAILOR MOON, EMMA OCH NEGIMA!
*reserverar plats*

Dessutom heter det "favvoanime".

Sailor Moon, animen som gjorde mig till jörd, har gått på svensk TV runt tre gånger. Både TV4 och Kanal 5 har sänt den. Kanal 5 fick det hett om öronen när de hoppade över avsnitt, för vi fans bestämde oss för att maila dem om och om igen och fråga varför de behandlade den fina serien så.
Den är rätt välkänd i Sverige, till och med folk som inte vet vad anime är har hört talats om den (inte alla, men det händer att jag stöter på sådana personer) eller till och med sett den, så jag behöver kanske inte förklara så mycket.
Den första personen man får bekanta sig är Usagi (Annie). Hon går i åttan och hon är klumpig och en lipsill. I skolan går det inte alls bra. En dag berättar en talande katt, Luna, att Usagi är en hjältinna. Usagi får en förvandlingsbrosch och kan nu helt plötsligt förvandla sig till Sailor Moon. I början av serien är Sailor Moon inte alls särskilt stark, men hon försöker för hon har ett gott hjärta. Allt eftersom ansluter sig fler och fler hjältinnor och sedan är Sailor Moon så stark att hon kan dö och återuppstå xd
När jag började läsa serietidningen var jag överförtjust eftersom superhjälten var kvinnlig. Jag gillade hjältar när jag var liten. Sedan var hon inte alls särskilt bra på att slåss, men hon lyckades ändå. Det kändes mer nära för lilla mig som var så liten och svag.

Jag orkar inte skriva om Emma och Negima nu.
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 5:00 am

raderad

monoo

Mikusagi
Crew

Counselor

23,550 Points
  • Bunny Spotter 50
  • Little Bunny Foo Foo 100
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 5:08 am

monoo
Mikusagi
*reserverar plats*

haha men man kan ju säga det som två ord precis lika gärna whee

Nej, då blir det fel. Det kallas för särskrivning.
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 7:11 am

Mikusagi
monoo
Mikusagi
*reserverar plats*

haha men man kan ju säga det som två ord precis lika gärna whee

Nej, då blir det fel. Det kallas för särskrivning.
Haha s**t, England har sabbat min grammatik blaugh

Fast när jag säger det högt för mig själv så säger jag inte "favvoanime" som ett ord, jag säger det som "favvo [pause] anime"...

monoo

Meowth o3o

PostPosted: Sun Jul 01, 2007 7:47 am

Anime: FLCL/Furi Kuri finns inget bättre

Manga: Great Teacher Onizuka galet roligt
PostPosted: Sun Jul 01, 2007 8:01 am

Neon Genesis Evangelion är nog min favorit i både manga och anime form.

Mr_RPG

Dimjardo

PostPosted: Sun Jul 01, 2007 11:55 am

Favorit anime just:Gravitation
Favorit manga just nu: Kare First Love
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 5:50 am

Har sett Paranoia Agent, de första avsnitten var grymma, men sen verkade den bara bli sämre och sämre. sad

Chocobo: Älskar FLCL! <33

Min favorit just nu är nog Air Gear, Paradise kiss, och Death note. Samt Ouran Highschool Hostclub.

Manga läser jag inte speciellt mycket, men det är nog FAKE, och den där andra jag inte kommer ihåg vad den heter........ Har mangan på övervåningen men orkar inte hämta xD Editar snart :3
Edit: mangan heter Ray <33

Neger i en hink

Meowth o3o

PostPosted: Mon Jul 02, 2007 6:56 am

D ark Eric a
Har sett Paranoia Agent, de första avsnitten var grymma, men sen verkade den bara bli sämre och sämre. sad

Min favorit just nu är nog Air Gear, Paradise kiss, och Death note. Samt Ouran Highschool Hostclub.

Manga läser jag inte speciellt mycket, men det är nog FAKE, och den där andra jag inte kommer ihåg vad den heter........ Har mangan på övervåningen men orkar inte hämta xD Editar snart :3
heart heart heart domokun
PostPosted: Mon Jul 02, 2007 2:00 pm

D ark Eric a

Ah, men se resten. Helheten blir grym, rätt så...Akiraish 3nodding heart

monoo

Filthy

Vice Captain

PostPosted: Tue Jul 03, 2007 8:44 am

Pallar inte anime/manga längre.. x'D
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 1:20 pm

User Image - Blocked by "Display Image" Settings. Click to show.Anime: RahXephon

Animéserien som jämförs med NGE, som en slags urtvättad kopia. Huruvida det stämmer tänker jag inte skriva, eftersom jag inte sett NGE. Vad jag vet är att denna serien har en tokigt skön stämning och intressanta karaktärer.

Huvudkaraktären heter Ayato Kamina och lever i normalt liv i Tokyo, tills han en dag kraschar med sina två klasskamrater i tunnelbanan. Han upptäcker då att han är förföljd när han försöker söka hjälp, och att världen utanför inte är som en var förut. Konstiga maskiner och ännu konstigare maskiner invaderar staden och krigar.

Efter en tid upptäcker Ayato att han är den sanna personen att leda meccaroboten RahXephon (bilden). En rad händelser med oförklarlig bakgrund, en alternativ värld senare, så inser Ayato att ansvar är en dygd och inte alltid något han kan hantera.

I grunden handlar det om en ung pojke som letar efter sin plats här på jorden. Kanske inte så lätt att relatera till just händelserna med krig och robotar, men det är inslag av "vanliga" kärleksrelationer, att behöva svika de som ställer upp och att behöva bearbeta att bli sviken av de man trodde att man kunde lita på.

Utan tvekan min favorit av alla animéserier. Fast inte lika bra som min favoritmanga;

User Image - Blocked by "Display Image" Settings. Click to show.
Manga: Angel Sanctuary

Serien är utan tvekan det mest invecklade och vackraste jag läst. Det behandlar mina favoritämnen inom fiction, det vill säga moral. Vad är rätt, vad är fel, vem är rätt att döma? Det behandlar även kontroversiella ämnen så som religion och incest.

Serien kretsar till en början om två karaktärer, syskonen Setsuna och Sarah Mudo. Det framgår att de är kära i varandra, men på grund av de komplikationer som uppstår så kan de aldrig visa det offentligt. Som om det inte räckte så vill deras mamma flytta med Sarah till ett annat land och de råkar vara reinkarnerade änglar. Deras kärlekhistoria visar sig påverka många fler än bara de själva och de närmast stående. Flera generationer av änglar och demoner, från alla de olika sju planen av världen är involverade i denna tragiske kärlekssaga.

Det må låta lite löjligt, men det är sällan inslag av komik i denna manga. Det är utan tvekan bara ren poesi och konstverk genom sidorna, och det är så vackert att jag inte kan läsa den utan att gråta.

Sakana-sama

3,600 Points
  • Dressed Up 200
  • Signature Look 250
  • Clambake 200

Dora The Exploded

Dangerous Explorer

6,900 Points
  • Contributor 150
  • Hygienic 200
  • Risky Lifestyle 100
PostPosted: Tue Jul 03, 2007 1:22 pm