|
|
|
|
|
|
Posted: Sun May 20, 2007 10:47 pm
Eli onko täällä suomikillaan puolella kasvissyöjiä, mitä porukka on yleensä mieltä kasvissyönnistä?
Olen itse ettis-uskonnollisten syiden takia lakto-ovo-vegetaristi.
Itselleni se ratkaiseva kysymys tähän ruokavalioon siirryttäessä oli eläinten kärsimys, jonka olen sekä henkilökohtaisesti nähnyt maaseudulla asuessani että muualta kuullut. En halua tukea sitä teollisuutta, joka kohtelee kaltoin eläimiä tarjotakseen meille halpaa lihaa.
Lihantuotanto kuluttaa myös valtavan paljon enemmän kasviravintoa kuin suoraan ihmisen ruokkiminen. Ymmärrän toki todeksi sen, että ihmisen ruuansulatus on osittain sopeutunut käyttämään lihaa. Tarvitsisimme sitä kuitenkin paljon vähemmän kuin mitä lihateollisuus nykyään tuottaa, joten yhtä hyvin sitä voisi tuottaa vähemmän ja inhimillisissä oloissa.
Itse en ole hirveän agressiivinen saarnaava vegetaristi, vaan jopa syön lihaa silloin kun minuille sitä tarjotaan tai lahjoitetaan, mutten sitä itse osta. Uskon näin toteuttavani buddhalaista ohjetta lihansyönnistä: minun ei tule syödä eläintä, jonka tiedän olevan minua itseäni varten tapettu. Olen kuitenkin huomannut olevani hirveän huono syömään punaista lihaa, eritoten pihvejä jo muutaman kuukauden vegetarismin jälkeen, mihin sukulaiset ovat onneksi sopeutuneet.. ^^;
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 2:42 am
Meh... ajattelin kokeilevani viikon ajan miltä se tuntuisi syödä pelkkiä rehuja.
Sitä kesti kirjaimellisesti 10 minuuttia. sweatdrop
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 6:21 am
Semi-vegetaristiksi olen alkamassa muutaman kuukauden sisällä.
Koska lähden yläasteelta ja pääsen lukioon, vaihtuu kasvissyöjien ruokavaihtoehdot suuremmiksi ja se vahvistaa sen, että ryhdyn vegetaristiksi. Eikä lukioaikoina muutenkaan kaverit ole niin kauheasti vieressä nyhjäämässä, että mitä minä oikein syön. Vielä peruskoulun aikana kaikki kaverit ovat aina kyttäämässä syökö kaikki tarpeeksi, ja jos joku ottaa vähän ruokaa ollaan häntä heti haukkumassa "laihuliiniksi" tai "pikkusyöjäksi". Ja se jos mikä on rasittavaa. Semi-vegetaristi siis on henkilö, ketä ei syö ns. punaista lihaa, mutta silti kanaa ja kalaa.
Jaa miksi alan vegetaristiksi? Luulen syyn olevan ihan omassa itsessäni. Minusta on terveellisempää, jos jättää punaisen lihan pois ja kasvisten syönti kuluttaa vähemmän luonnonvaroja kuin lihan käyttö. Syömistavan muutos pitäisi tietenkin ottaa mahdollisimman vakavasti, sillä lihan syömättä jättäminen saattaa aiheuttaa jonkinlaisia puutostiloja, mutta vegetaristiksi ryhtymisen otan elämääni vain uutena ja mielenkiintoisena haasteena. En usko, että minusta kuitenkaan tulee sellaista vegetaristia, joka on heti huutamassa joka reikään, että punainen liha on pahasta tjms. Uskon että voin syödä punaista lihaa silloin kun muuta ei ole tarjolla (kuten juhlissa, joissa on valmis ruokalista) ja voin silti elää ilman huonoa omaatuntoa.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 7:57 am
Vaikka syön sekä lihaa että kasviksia, minussa elää jonkin luokan semi-vegetaristi. Jauheliha menee yhä aivan täysin, yleensä pihvinkin muodossa, mutta kaikenlaiset punaisen lihan fileet ja pihvit eivät oikein innosta. Puoliraa'at pihvit ovat kaikkein pahimpia, sekä kaikenlaiset sitkeät jutut. Ja minusta possu on aivan hirveän makuista ja tuntuista, koska se on jotenkin jäykkää ja kumimaista. Kana ja kala taas ovat vallan herkullisia, joten tuskinpa minusta koskaan täysin vegetaristia tulee. Ja kasvikset nyt ovat namia. domokun
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 3:53 pm
Itse olen vain nirso.
Olen ihan samaa mieltä vähemmästä tuotosta ja inhimillisistä oloista, ne sairaiksi jalostetut etäisesti nautaa muistuttavat oliot pistivät kyllä hetkeksi miettimään mitä helvettiä tässä oikein suuhunsa pistää, mutta kuulun ikävä kyllä niihin ihmisiin jotka ajattelevat enemmän tai vähemmän "Meh, mitä yksi ihminen mahtaa?" ja jatkaa makkaran syömistä (tosin en syö makkaraa). Vaikka ei pitäisi, tiedetään. Pelastan maailmaa lähinnä niin etten hanki autoa ja kierrätän ja sammutan telkkarin ja valot (mutten tietokonetta, auts), asukkaista viis (ei sentään). Tällä maaseudulla missä itse asun eläimillä on kuitenkin ihan suht hyvät oltavat (omaan silmään ainakin, ei meillä itsellä ole enää elukoita), joten muu info on lähinnä uutisista ja niistä naurettavista PETA'n videosta joita jotkut älypäät ystävällisesti linkittävät demi.fi'in ja muualle.
Kiinnostaisi muuten näin yleisesti, miten allergikot hoitavat kasvissyöntinsä? Itse en esimerkiksi voi syödä kuin... no, en oikeastaan mitään tuoreena. Marjoja ja muutamia hedelmiä kyllä. Keitettynä kyllä menee (siitä päästäänkin nirsouteeni, keitetty porkkana on pahimpia vihollisiani ikinä!) siinä mielessä ettei tule mitään reaktioita, mutta hoituuko kaikilta allergikoilta reaktiovaara vain keittämällä/paistamalla/tms. ja jos silti saa ihottumaa tai turvonneen kurkun niin mitäs sitten?
Entä te kasvissyöjät, käytättekö eläintuotteita muuten? Nahkatakkeja/vöitä/lompakoita/kenkiä/jne.? Tai jopa aitoja turkiksia? Varotteko tietynlaisia karkkeja?
Vielä noista omista ruokatottumuksista, en liiemmin pidä lihastakaan. Kanasta ja kalasta kyllä, nam, ja jostain syystä sitkeistä pihveistä, mutta muuta syön lähinnä kohteliaisuussyistä. Kaikkea sitkeää on vaan kiva syödä, kana on hyvää, ja savukalaa syön kuitenkin koko kesän niin parempi siitä on tykätä (kätevää kun järvi lähellä).
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue May 22, 2007 1:07 am
Liftrasir Olen ihan samaa mieltä vähemmästä tuotosta ja inhimillisistä oloista, ne sairaiksi jalostetut etäisesti nautaa muistuttavat oliot pistivät kyllä hetkeksi miettimään mitä helvettiä tässä oikein suuhunsa pistää, mutta kuulun ikävä kyllä niihin ihmisiin jotka ajattelevat enemmän tai vähemmän "Meh, mitä yksi ihminen mahtaa?" ja jatkaa makkaran syömistä (tosin en syö makkaraa). Vaikka ei pitäisi, tiedetään. Pelastan maailmaa lähinnä niin etten hanki autoa ja kierrätän ja sammutan telkkarin ja valot (mutten tietokonetta, auts), asukkaista viis (ei sentään). Hoh, eihän sitä maailmaa koskaan muuteta, jos joka asiassa vain ajattelisi omaa pienuuttaan. Itselleni jos tuo hetki iskee, ajattelen antamaani esimerkkiä ja sitä, että ilmeisesti 50 lehmää, 200 kanaa ja muutama sika eivät minun elinaikanani vakaumukseni takia päädy teurasautoon. Minusta on mukavaa tehdä vähän hyvää - sillä eihän pieni ihminen koskaan pysty suuriin tekoihin yksin, vaan muiden avustuksella. wink Listafir Kiinnostaisi muuten näin yleisesti, miten allergikot hoitavat kasvissyöntinsä? Itse en esimerkiksi voi syödä kuin... no, en oikeastaan mitään tuoreena. Marjoja ja muutamia hedelmiä kyllä. Keitettynä kyllä menee (siitä päästäänkin nirsouteeni, keitetty porkkana on pahimpia vihollisiani ikinä!) siinä mielessä ettei tule mitään reaktioita, mutta hoituuko kaikilta allergikoilta reaktiovaara vain keittämällä/paistamalla/tms. ja jos silti saa ihottumaa tai turvonneen kurkun niin mitäs sitten? Tuohan kyllä riippuu aika paljolti siitä, minkäläinen allergia on kyseessä - kasvissyöjien onneksi ravintoaineita on niin monenlaisia, ettei parin kolmen poisjättäminen vielä välttämättä kaada koko pakkaa. Keitetyt kasvikset... Ne ovat terveellisiä mikäli ne keitetään vain vähässä vedessä eli ne imevät sen liemen. Tällöin useimmat tärkeät suoja-aineet(eli vitamiinit) eivät ehdi hajota. Itse höyrytän kasvikseni jos en syö tuorreena tai laita pääruokaan sekaan. Jos allergiat tosin ovat kovin pahat ja laajat, niin en missään nimessä tuomitse Nasun popsimista - vaikka jos itse olisin tuossa tilanteessa kyselisin kyllä kaikki mahdolliset allergialääkärit läpi siedätyshoidon toivossa.. Quote: Entä te kasvissyöjät, käytättekö eläintuotteita muuten? Nahkatakkeja/vöitä/lompakoita/kenkiä/jne.? Tai jopa aitoja turkiksia? Varotteko tietynlaisia karkkeja? Olen kunnon kovanlinjan hippi enkä osta uutena kuin sukkahousuja, kenkiä ja alusvaatteita. Jos kuitenkin höyrähdän ostamaan esim. kankaita tai juhlavaatteita, koitan välttää kaikkea öljypohjaista sekä nahkaa. Lankoja ostaessani turvaudun kyllä villaan, vaikka tiedän ettei lampaankaan elämä ulkomailla välttämättä ole mitään nannaa. Addiktoivan harrastuksen takia on pitänyt vähän joustaa.. sweatdrop Ja tuota, olen karkkilakossa mikäli ei oteta lääkinnällisin tarkoituksiin käytettäviä aineita lukuun; lakritsi matalaan verenpaineeseen, yskänpastillit... Koitan kyllä katsoa ettei niissä ole mitään eläinperäistä, mutta jos hätä on suuri, unohdus iskee.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue May 22, 2007 2:00 am
merjae Semi-vegetaristi siis on henkilö, ketä ei syö ns. punaista lihaa, mutta silti kanaa ja kalaa. Minua tosin kummastuttaa, että tällaiset henkilöt yleensä kutsuvat itseeän vegetaristeiksi. confused Kana ja kala ovat yhtä lailla lihaa kuin nisäkkäätkin, joten näillä suuntauksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa - miksi ne sitten kutsuvat itseään vegetaristeiksi? Siksi, että se on muotia? Älä pidä tätä hyökkäyksenä itseäsi vastaan - mutta sanoisin ihmistä yksinkertaisesti sekasyöjäksi niin kauan, kun hän popsii jonkun toisen ruumista ja tukee lihansyöntiä omilla varoillaan..
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue May 22, 2007 7:42 am
AngwyMallard Älä pidä tätä hyökkäyksenä itseäsi vastaan - mutta sanoisin ihmistä yksinkertaisesti sekasyöjäksi niin kauan, kun hän popsii jonkun toisen ruumista ja tukee lihansyöntiä omilla varoillaan.. En koe tuota mitenkään hyökkäyksenä. Kyllä asian saa kokea sekasyöjäksi, se nyt vain riippuu omasta henkilökohtaisesta näkökulmasta. Mutta kuten jo sanoin, alan semi-vegetaristiksi, sillä koen sen elämässäni uudenlaisena kokemuksena. En nyt tiedä onko kasvissyönti niinkään muotia. Ehkä on, ehkä ei. Itse en ole vielä silmästä silmään kohdannut ketään kasvissyöjää, ketä olisi sanonut olevansa vegetaristi vain siksi, että se upeaa ja erilaista.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 28, 2007 5:05 am
Itse koetin kerran olla kasvissyöjä, mutta eihän siitä mitään tullut kun isä koko ajan tuputti lihaa ja kaikkea. Ja isä on oikea A-luokan lihansyöjä, joka ei voi sietää vegetaristeja. Ainakaan jos ne on oman perheen jäseniä. sweatdrop Siskonikin yritti olla vegetaristi, mutta isä pilasi senkin aikomuksen, kuten minunkin. sweatdrop
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 28, 2007 11:32 pm
Psssh, vanhemmat joskus osaavat olla hankalia vegetarismin suhteen. sweatdrop
Itsekin rupesin kasvissyöjäksi vasta kun muutin omaan huusholliin eli opsikelemaan. Tosin jos olisin ruvennut buddhalaiseksi aikaisemmin vielä kotona asuessani, niin olisin hyvinkin saattanut ruveta esim. tekemään ruokani itse... En tiedä kuinka äiti olisi suhtautunut, mutta nyt ainakin tuntuu siltä, että olisin vaikka ruvennut nälkälakkoon. xd Tosin minun verenpainetautisia vanhempiani on helppo muistuttaa siitä, miten "hyvinvoivia" lihansyöjät ovat vanhemmilla päivillä...
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue May 29, 2007 12:40 pm
Söisin pelkästään kasviksia ellei liha olisi niin hyvää. sweatdrop Heh.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 10, 2007 3:02 am
Kyllä mulle liha maistuu. blaugh
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 10, 2007 4:08 am
Syön kasviksia, kalaa ja kanaa ja lihaankin, mutta jotenkin lihan syöminen inhottaa. Siinähän syö... ruumista.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 10, 2007 4:19 am
AngwyMallard merjae Semi-vegetaristi siis on henkilö, ketä ei syö ns. punaista lihaa, mutta silti kanaa ja kalaa. Minua tosin kummastuttaa, että tällaiset henkilöt yleensä kutsuvat itseeän vegetaristeiksi. confused Kana ja kala ovat yhtä lailla lihaa kuin nisäkkäätkin, joten näillä suuntauksilla ei pitäisi olla mitään tekemistä kasvissyönnin kanssa - miksi ne sitten kutsuvat itseään vegetaristeiksi? Siksi, että se on muotia? Jotkut ovat vegetaresteja sen takia, että eivät hyväksy eläinten julmaa kasvatusta tai huonoja oloja. Ymmärrän sen, mitä sanot kanojen syömisestä, niitähän kasvatetaan aika huonoissa oloissa varsinkin ulkomailla, mutta kaloilla tuskin on huonot oltavat järvessä...? Joten sitä, että ei syö lihaa, mutta syö kalaa, voi ihan hyvällä omatunnolla kutsua jonkinlaiseksi vegetarismiksi, jos on vegetaristi ko. perusteella. Ainakin miun mielestä. (ja sitäpaitsi, onhan luomukanojakin olemassa...) Huh huh, menipä filosofiseksi mrgreen rolleyes
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 10, 2007 1:02 pm
KaZu-93 mutta kaloilla tuskin on huonot oltavat järvessä...? Luulen (en siis tiedä, kunhan oletan) että se pointti on lähinnä siinä miten niitä pyydystetään. Tuli tässä hieman syyllinen olo itsellekin kun onkireissulla pääsi repimään koukun mukana ahvenen sisälmyksiä ulos. "Aiii perkele, onneksi en ole kala." Toisaalta, joskushan väitettiin etteivät kalat tunne kipua, en sitten tiedä onko tuo tutkimus jo kumottu. Niin ja jäähän niihin verkkoihin muutakin kuin kalapulliksi meneviä (siinä toinen syy), eivätkös ne Suomen rannoilla polskineet delfiinitkin lopulta löytyneet kalastajan verkoista? (tai no, ehkä niistä tehtiin kalapullia, ken tietää, minä en)
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|