|
|
|
|
Posted: Sun Feb 27, 2005 10:05 pm
Tanaan olisi sitten suomalaisen kulttuurin paiva!
Mutta kuinka paljon oikeastaan on enaa jaljella aitoa perisuomalaista kulttuuria taman jatkuvan kansainvalisyyden keskella? Mika oikeastaan on suomalainen kulttuuri? Nyt kun yha enenevissa maarin lainataan hapeilemattomasti muilta, pitaisi myos loytaa se jokin, mista voidaan itse olla ylpeita!
Mita sinulle tulee mieleen suomalaisesta kulttuurista? Onko sille tilausta vai onko se kuolemassa? Vai elaako se jossain vahvana, odottaen vain etta kaikki nama ulkomaalaiset trendit haipyvat ja valtaa sitten tiensa takaisin ihmisten sydamiin vallaten lopulta koko maailman? Vai...?
twisted
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Feb 27, 2005 10:09 pm
kalevalan paiva... o.O en yhtaan moista muistanu... sweatdrop jaa jaa... suomen kulttuuria... hmmm.... tulee ny ekana mieleen sauna... xD mie oon jotenkin yrittany sisaistaa tota afrikkalaista kulttuuria... (isukki on nigeriasta) (ei, en silti oo tumma ihoinen... xD oon yhta vaalee kun mun kaikki suomalaiset kamut) (kylla, se on outoa... blaugh ) se kun jostain syysta kiinnostaa mua asteen verran enemman... 3nodding
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Feb 27, 2005 10:22 pm
No varmasti.Jo pelkastaan kun miettii Kalevalaa - koko suomlaisen kulttuurin ja vanhan uskonnon perustaa - niin ei siitakaan kyllapaljoa ole jaanyt jaljelle. Tulee mieleen jotkin 'pakanallisista rituaaleista' jaljelle jaaneet tavat, kuten kokot ja juhannustaiat... xP
twisted
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Feb 27, 2005 11:15 pm
Mielenkiintoista. Eilen kävi mielessä, tuossa kahvia lipittäessä ja MTV:ltä Eteläpuistoa tuijottaessa, että olisi ollut komeata olla vanhassa, 'pakanallisessa' myrrysmiehenä, elikkä tietäjänä, elikkä suomalaismallisena druidintapaisena. Tuli vaan mieleen siinä, ilman mitään minulle ilmeistä kipinää. Lieneekö väki palannut ja minua kutsumukseeni kutsunut, vai esi-isä ohjailemassa? Mielenkiintoista.
Minua on jotenkin aina kiehtonut ajatus siitä, että jos kristinusko olisi saatu kitkettyä pois Suomesta ennenkuin se olisi aiheuttanut mitään pysyvää vauriota ja sekaantunut härskisti alkuperäisten uskomusten kanssa. Ruåtsalainen kuningas revittäköön valtapalliltaan ja Suomi pysyköön harvaan asutettuna metsänä. Olisikohan Suomessa vielä wanha usko voimassa ja loitsut, taiat ja manaukset arkipäivää? Olisi kyllä hienoa.
Vaka Vanha Leningradi, myrrysmies väkivahva ja tietäjä iänijuinen. scream
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Feb 27, 2005 11:21 pm
Leningrad Cowboy Olisikohan Suomessa vielä wanha usko voimassa ja loitsut, taiat ja manaukset arkipäivää? Olisi kyllä hienoa. Tuskin sen enempaa kuin taman paivan Karjalassa (ja tarkoitan silla nyt sita venajanpuolista karjalaa, missa asuu naita sukulaiskansoja) tai esimerkiksi ihan Pohjois-Lapissa. Tai kukapa sita tietais... twisted
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Feb 27, 2005 11:27 pm
[ Message temporarily off-line ]
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 2:23 am
Tuosta loitsusta tuli mieleen, kun luettiin kalevalamittaisia runoja meidan puheilmaisun kurssilla. Soli hauskaa...
Siita lieto Lemminkainen, niin on kaunis kaukomieli, lahti joutsenen joruhun, pitkakaulan katselohon.
Kuinka moni muuten tiesi, etta esim sellanen aika hyvin tunnettu lastenloru kuin 'Ken soi kesavoin' on alunperin Kantelettaresta?
twisted
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 3:16 am
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 4:48 am
Outoa, meidan koulussa ei juhlistettu mitenkaan Kalevalan paivaa. neutral Odotin, etta ainakin aamunavaus kasittelis sita, mutta ei. Joku ihme teknogregoriaaninen biisi jossa joku nainen huohotti aina valilla. o.O Todellista suomalaisuutta oli kylla.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 4:48 am
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 5:52 am
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 5:57 am
Kalevala on itse asiassa taynna hienoja tarinoita ja myytteja - mutta se runomuoto, missa ne pitaisi lukea... *haukottelee* Emmehan mekaan opiskele Kreikan myytteja lukemalla Iliasta ja Odysseiaa vaan selkosuomennettuja versioita niista taruista... rolleyes
twisted
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 7:30 am
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 7:51 am
Kalevalan paiva... Mina kylla olin tietoinen tasta paivasta, ja sen vuoksi ihmettelinkin koulumme paivanavausta missa pari kahdeksasluokkaista lukee ei-mitenkaan-asiaan-liittyvia mietelauseita (tai ainakin olettaisin niiden olleen mietelauseita). Eniten arsytti lopputervehdys: "ai nii, hyvaa kalevalan paivaa". Ihan kuin silla ei olisi mitaan valia. Minua kylla hieman arsyttaa, ettei asialle anneta enaa mitaan arvoa. Kalevala on kumminkin ja kaikesta huolimatta meidan kansalliseepoksemme. Itse en ole siihen viela tutustunut , aloitamme kylla luokkamme kanssa aidinkielien tunneilla Kalevalan kasittelemisen ja teemme niista myos ryhmatyot. Odotan kasvavalla mielenkiinnolla whee
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 28, 2005 8:14 am
Aamun avauksessa sakke (joku opettaja) piti aamun avauksessa semmosen puheen, jota en jaksanu kuunnella, mut se sointu korvassa joltaki ihmeen kansankiihotus puheelta... eek
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|