|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 1:40 am
Eraana kauniina paivana mieleeni tuli tama aihe kun mietin mita kielia todellakin haluaisin opiskella ja mita kielia elamani aikana olen jo opiskellut. Keskustelua siis opituista kielista ja niista joita haluaisi oppia.
Itse olen opiskellut pakollisten suomen, englannin ja ruotsin lisaksi hieman ranskaa ja venajaa. Ranskan ja venajan kielen opinnoista tosin en muista enaa mitaan. Ranskaksi osaan juuri ja juuri tervehtia ja sanoa nimeni, venajaksi osaan taas sanoa kiitos.
Englantia puhun kuin toisena aidinkielenan, mutta todella harvoin kylla taytyy turvautua sanakirjaan. Englantia olen opiskellut ala-asteelta asti ja itse asiassa opin joka paiva jotain uusia asioita/sanoja.
Ruotsia opiskelin ylaasteella ja lukiossa meiningilla "Mita helkuttia mie talla kielella edes teen", mutta nykyaan sitten kun Ruotsissa piipahdan, puhun siella kaupoissa ruotsia. Ja kun minulla oli tuossa noin 3 vuoden tauko ruotsin opiskelussa ja sitten tuli liiketalouden ruotsin kurssi amiksessa, niin minua tietenkin pelotti etta miten se menee, mutta sain siita arvosanaksi 3 (asteikolla 1-5), joten ylitin odotukseni ^___^
Kuukauden paasta minulla on edessani Japanin kielen pikakurssi, joka kestaa mahtavat 12 tuntia ja kaikki tunnit ovat yhden viikonlopun aikana. Saas nahda mita siitakin tulee. Japania olen halunnut oppia niin kauan kuin animesta/mangasta olen pitanyt, eli muutaman vuoden ajan. Tosin haluaisin oppia Japanista paljon muutakin kuin kielen..
Muita kielia mita haluaisin oppia ei oikeastaan ole. Ainoastaan Japanin kielen oppiminen jos ei taydellisesti, niin ainakin sille tasolle etta uskaltautuisin japanilaisen kanssa juttelemaan, on talla hetkella mielessani.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 4:56 am
Luen talla hetkella pitkaa englantia, pitkaa ranskaa ja keskipitkaa ruotsia. Paatin kokeilla latinaa, joten otin sitakin yhden kurssin, mutta katsotaan, miten sen kanssa kay. Olen myos opiskellut japania tyovaenopistossa, mutta aika ei riittanyt sen jatkamiseen.
Vastasin, etta haluaisin kuitenkin osata hyvin japania, silla se on niin kiinnostava ja jokseenkin helppo kieli. Ranskaakin olisi kiva osata puhua paremmin.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 5:02 am
Hm,englanti on hyvin hallussa mutta haluan opiskella sita jatkossakin,kun varmasti sita tarttee tulevaisuudessa. Ruotsi...on yhta tervanjuontia. stare Inhoan sita kielta koko sydamestani,piste. Mutta. Joudun sita yha edelleen opiskelemaan ja kyllahan sita kannattaa osata. Japania olen opiskellut vuoden tyovaenopistosta,eli jotain jo osaan.Tanaankin olen menossa tunnille... Saksaa opiskelin yla-asteella ja lukiossa,mutta se on paassyt tyystin unohtumaan.Nyt mietin,haluaisinko aloittaa sen alusta vai siirty lukemaan espanjaa. confused
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 5:09 am
Suomi ja englanti taitanevat olla ne ainoat kielet joita osaan todella sujuvasti, ruotsia ja saksaa sitten heikommin, ja jonkin verran on tullut vuosien varrella myos opiskeltua latinaa, kiinaa, seka arabiaa... Aanestin tuossa ylempana kuitenkin ranskaa, lahinna koska olen aina silloin talloin miettinyt milta Baudelaire vaikuttaisi alkuperaiskielella.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 7:11 am
Niin pelottavaa. Minut asken kutsuttiin kiltaan, missa opiskellaan eri kielia. Kutsuttiin?! Miten ihmeessa? Onko muita taalta kutsuttu?
Nyt ranskaa koetan oppia koulussa, toista vuotta. Englanninope on mahdollinen tuleva ammattikin 3nodding Etta kunhan sen pidan luontevana, ja oppisin kayttamaan ranskaa jotenkin, niin riittaisi jo jonnekin asti.
Ja olisi Japani kiva opetella, voisi lukea mangoja selkeammin kaikkien aanitehosteidenkin osalta... sweatdrop Ei vaan viela ole aika riittanyt netista panttaamiseen.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 7:14 am
Zeggo Minut asken kutsuttiin kiltaan, missa opiskellaan eri kielia. Kutsuttiin?! Miten ihmeessa? Onko muita taalta kutsuttu? On, ja itse asiassa siihen tulikin jo liityttya... Hieman tuo kutsu tosin kummastutti.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 7:19 am
GrimGent Zeggo Minut asken kutsuttiin kiltaan, missa opiskellaan eri kielia. Kutsuttiin?! Miten ihmeessa? Onko muita taalta kutsuttu? On, ja itse asiassa siihen tulikin jo liityttya... Hieman tuo kutsu tosin kummastutti. Sama taalla, mutta mika ettei. Hyva ideahan tuo on. ^^ Suomen lisaksi englanti menee sujuvasti, ruotsi, ranska ja japani menevat joten kuten. Kaikkia olen melko kauan opiskellut.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 7:46 am
Minutkin kutsuttu siihen kiltaan. Ja liityin.
Mutta. Opiskellut ja englantia ala-asteen kakkosluokalta saakka, ja opiskelen edelleen. Hienommat sanat ovat hieman hakusessa, mutta peruspuhe menee. Tassakin on samoin kun kaikissa kielissa, eli ymmarran paremmin mita itse puhun ja kirjoitan.
Sitten on pakkopullana ruotsi. En pida yhtaan, enka osaa sen enempaa. Vastenmielisella opettajalla lienee osuutta asiaan. (heita on hyva syyttaa kaikesta)
Olen kokeillut saksaa ja venajaa hieman huonommalla menestyksella.
Mut joo, mita haluaisin opiskella... latinaa ja ranskaa.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 8:31 am
[ Message temporarily off-line ]
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 8:57 am
Kielet olisi muuten jees ja oikeastaan kaikkea olisi kiva opetella, mutta se ... KIELIOPPI ... *itkee verta*
Immeiset ja opettajat vaittaa etta miulla ois kielipaata vaikka mihin, mutta joko mie tukahdutan sen erittain taitavasti tai sitten ne valehtelee pain naamaa xd
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 9:18 am
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 10:12 am
Ai niin, esperanto! Miksei siita olla tehty yleisempaa?... Harmi, voisihan se olla todella hyvakin. Ehka. Tallaiset gallupit ja puheenaiheet ovat aika yleisia, mm. http://www.lintukoto.net/tutkimukset/gallupit/tulokset.php?gallupid=169 on aika hyvin, oishan se HTMLkin mukava osata... 3nodding ruotti miulle... menee. nyt ylaasteella kun kielista vetaa kymppeja niin vaikea valittaa ruotsistakaan. sweatdrop ...onko epailyttavaa jos alkaa ajatella englanniksi?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 10:46 am
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Sep 19, 2005 11:18 am
Minutkin on sinne kiltaan liitetty... o:
Englantia peruskoulun 3. saakka, se menettelee, kiitettavan arvosanan jopa opettaja eksyi antamaan. Saksaa viidennelta luokalta saakka, sitten yla-asteelle tulon en ole oppinut niin mitaan kiitos rakkaan opettejani/luokanvalvojan. Ja ruotsi kituilee kun 3. vuosi kaynnistyi. Paremmin se kuin saksa. Ja mina en tieda mita haluaisin osata, oikeasti, olen tyhma ja en tieda. Siispa 10g jaa saamatta.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|