Welcome to Gaia! ::

Suomi Kilta - Det Finska Gillet - The Finnish Guild

Back to Guilds

Reply Suomi Kilta - Det Finska Gillet - The Finnish Guild
Kielet ja niiden opiskelu Goto Page: [] [<] 1 2 3 ... 4 5 [>] [»|]

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

Minka kielen haluaisit oppia taydellisesti?
  Englanti
  Ranska
  Japani
  Venaja
  Ruotsi
  Kiina
  Italia
  Saksa
  Espanja
  Joku muu
View Results

Kapka

PostPosted: Tue Sep 26, 2006 5:31 am

sanoisinko tasan tai vähän yli vuosi sitten, kun japanilaiset sajakuvat ja muu massa tuotanto alkoivat saavuttaa suosiotaan junttisuomalaistenkin keskuudessa, olin yksi heistä. Valitettavasti tajutessani liikeen suuruuden minä, pieni ja epäurhea otus, erkaannuin massasta ja päätin olla ostamatta ärrältä ranmaatai mitä ikinä olikaan kaupoissa.
mitä enemmän kylläsyin huonolla tavalla japanilaista kulttuuria kuluttaviin teineihin sitä enemmän aloin kiinnostua islannin kielestä (jossa kuinnian arvoisa Björk, sigur rós jne asuu.) joten nyt kun kielistä puhuttiin niin islannin kieli olisi hyvä oppia. omaksi iloksi ja hyötykäyttöön.

mikään kieli ei ole turha ja jos vain jaksaisin haluaisin oppia puhumaan kaaaikkia maailman kieliä.
PostPosted: Wed Oct 04, 2006 6:43 am

Osaan jo englantia hyvin mut aina on parannettavaa..

highnmighty

mirkacerena

PostPosted: Sun Nov 05, 2006 4:54 am

No siis. Olen supisuomalainen. Äitini ei puhu englantia kuin muutaman sanan, veljestäni puhumattakaan(ei siis puhu). Ala-asteella minulle kävi sellainen tuuri, että englannin opettaja innostui vihaamaan minua ja minä siinä samaten häntä. Sellainen vanha korppu. scream Eli ei oikein opiskelusta tullut mitään ja vihasin englantia ihan tosissani. Onnekseni ala-asteen kahdella viimeisellä vuodella opettaja vaihtui ja hän sanoi, että minussa on selvästi potenttiaalia oppia tämä kieli(entinen opettaja antoi ymmärtää että en ole tämän kielen arvoinen..). Yläasteella se kieli vähän takkusi joo, mutta opin kuitenkin joitain pieniä asioita kuitenkin. Nykyään olen parempi kirjoittamaan kun puhumaan ja se on aika häiritsevää tavalllaan. Tiedän kuitenkin, että saattaisin jopa osata jos saisin suuni auki.

Ruotsia aloin opiskelemaan seiskalla ja se oli aika tahmeaa menoa alusta asti. Ensimmäinen opettajani sai minut taas tuntemaan sen, että en ole kielen arvoinen ja muuta kivaa. Toinen opettaja ei osannut opettaa oikeastaan mitään, opin kuitenkin pikku kakkonen muistisäännön joka on hyödyllinen niin kuin orava arvasi erheensä muistisääntö. wink Yläasteen viimeisellä luokalla minulla oli ihan kohtuu mukava maikka, mutta en minä oppinut. Kävin pienryhmässä ja kaikkea. Nyt sitten amiskessa on kerrankin oikeasti loistava opettaja. Osaan jotain ja ymmärrän. Ennen kaikkea ymmärrän. Ja olen alkanut ymmärtämään, että ruotsi on ihan jees kieli ja ihan tarpeellinenkin. razz

Ja vastasin tuossa pollissa, että haluaisin osata italiaa. Oi, se olisi unelma osata italiaa täydellisesti. Pitäisi tosin mennä aikuislukioon sitä opiskelemaan ja tällä hetkellä ei muut opiskelut anna siihen oikein aikaa, mutta joskus minä vielä opiskelen sen kielen. Tasan tarkkaan. xd

Tulipa pitkä viesti..
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 12:15 pm

Joops meikä valitsi että Japanin haluaisin oppia täysin, koska no... no... se vain olis jotain, et osais sen täydellisesti. Plus no ei tarvis aina murehtia sitä, et mikä tekstitys japaninkielises animes olis, kun ymmärtäis vain puheen... ^^

Jaa jaa yleensä kielistä, englannista pidän kovasti, koska se tulee melko luonnostaan, puhe siis ja ymmärrys... Kirjoitus on sitten iiiihan eriasia. Mun päähän ei saa sitten millään taottua sanoja, joko mä osaan sanan automaattisesti tai sitten en... >.< Sama on kaikissa kielissä. No kummiskin, tarkoitus olisi luultavasti lähteä Enkkua opiskeleenkin ja sivussa haluaisin opiskella vaikka mitä kieliä... niistä lisää sit pian...

Ruotsi... *yökkii* mä en mitään kieltä niin paljon vihaakaan kuin ruotsia! Kouluaineissakin se on kakkos-sijalla (matikkaa ei voita mikään karmeudessa) nykyään, kun ei oo enää kemiaa eikä fysiikkaa. Inhottavaa on että ope on kiva ja tulee omantunnon tuskia, kun en oo läksyi osannu tehä... Siis kyllä mä ruotsia ymmärrän, sain mä kuulustakin ysin, mutta... se kieli! sweatdrop

Um no espanjaa opiskelin vuoden, kunnes jouduin siit luopumaan, koska piti valita ruotsi tai se, koska espanjan opiskelu vei kato aikaa ruotsin opiskelulta... olisin NIIIN mielummin halunnut jatkaa espanjan opiskelua, mutta ei niin ei... >.< ajattelin, et sit kun lähen opiskelee lukiosta päästyäni, aloittaisin taas espanjan sivuaineena... 3nodding
Tosin siinäkin on sanasto ongelmia... sweatdrop

Ja sit on ne kielet, jota osaan ja en osaa.. Eli venäjä ja Japani... Olen alkanut ymmärtää paljon biisien sanoja opettelematta ja silleen (japanissa siis) ja sit kun animea katon, niin sekin on auttanut. Venäjä taas on vaan, et osaan aakkoset ja silleen, ja ehkä muutaman perus-sanan/lauseen, mutta no, sit olen käynyt vain yhen pikakurssin... Saksasta mainittakoon, et ymmärrän sitä kirjoitettuna melko hyvin(vaikken ole eläissäni sitä opiskellut) ja portugalia ymmärsin yllättävän hyvin ollessani siellä syyslomalla viikon ajan (kiitos espanjan opiskeluni)..

Jatkossa haluaisin siis opiskella vielä enkkua, espanjaa, japania, venäjää(voi tulla tarpeeseen), ranskaa, latinaa, italiaa, kreikkaa ja no, pitkälti on listaa joo.. XD Tykkään kielistä paljon, oikeastaan vain ruotsi on se poikkeus... >.<

Ja tulipa taas pitkä postaus... O.o; sori, oli vaan niin mielenkiintoinen aihe! ^^

Kesakeru

carmila

PostPosted: Fri Nov 24, 2006 11:20 am

Aiti on venalainen joten sita on opetettu ihan pienesta asti ja osaan puhua sita ihan sujuvasti. Enkun ja ruotsin oon kirjoittanut, mut ruotsin taidoissa nyt ei ole hirveasti kehumista. Enkkua ois kylla hienoa oppia puhumaan ihan taydellisesti (ja viela parempi brittiaksentilla cool )
PostPosted: Mon Jan 08, 2007 12:57 pm

Huomenna alkaapi italian opinnot.Hurrah! domokun

Carmen LaVihta

Beixuelong

PostPosted: Tue Jan 09, 2007 12:00 pm

Tänään iski kuin salama kirkkaalta taivaalta tahto ja motivaatio alkaa opiskelemaan sitä kanttonin kiinaa vihdoin. Puoli vuotta Hong Kongissa vierähti, enkä muutamaa sanaa enempää oppinut. Nyt kun muutan takaisin muutamaksi vuodeksi pitää ottaa tavoitteeksti oppia selviytymään ainakin jonkin sortin peruskeskustelu. domokun

Hong Kongin ongelma piilee siinä, että sielä pärjää liian hyvin englannilla, eikä pakottavaa tarvetta kielen opiskeluun ole. Toista olisi, jos eläisi manner-Kiinan puolella. sweatdrop

No, nyt on aikaa harjoitella ja motivaatiota myös! Hakkaa päälle! ninja
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 11:45 pm

Ranskaa olen aina halunnut opiskella. Olisin halunnut aloittaa jo nyt yläasteella mutta ei täällä /%&)"*!#:n pikkukylässä ole mitään ranskaa. Niinpä otin saksan ja kadun valintaa koska se on ihan tyhmä kieli. XD

Helpoimmalla olisin päässyt jos olisin syntynyt kaksikielisenä kanadalaisena. Osaisin jo valmiiksi englantia ja ranskaa, ja sitten voisi vielä vähän opiskella latinaa ja japania. Ei minulla mitään ruotsia ja saksaa vastaan ole, etenkin ruotsia on minusta tosi hauska opiskella kun on niin helppoa [hullu mikä hullu, sanovat opsikelunvihaajat smile ], mutta nuo neljä kieltä riittäisivät hyvin. Kun neljää kieltä voi vielä osatakin todella hyvin. :]

Mutta ei! Kun Suomeen syntyy niin ei! scream
Ei minulla Suomea vastaan sinänsä mitään ole. Kiva maa. Rauhallista. Ja enimmäkseen fiksua porukkaa. Ja toisaalta oli se kyllä todella hyödyllistä kun oltiin Saksassa saksanryhmän kanssa, ja kaupoissa pystyi hölisemään vaikka mitä tyhmiä ilman että kukaan muu ymmärsi sanaakaan. Olisihan se tietty ollut noloa jos olisi joku suomalainen kuvaan ilmestynyt, mutta oli hyvää tuuria. : D Mutta silti. Ei suomella oikein maailmalla pärjää.

Amitia

Adventuring Dragon

17,325 Points
  • Megathread 100
  • Lapin Patrol Kastra: Victory! 250
  • Spirit of the Smackdown! 100

Derniere

PostPosted: Sat Mar 03, 2007 2:59 am

Enklanti on aika hyvin hallussa, Ruotsi on pakkopullaa, Ranskaa alotin opiskelemaan kasiluokalla koska aattelin et se olis kiva, no onhan se ja sitá olis kiva osata mut opiskelu vaan on aika tuskallista niinku aina kaiken biggrin oon nyt unkarissa vuoden "vaihto-oppilaana" kaverin kanssa ja ruotsia onneks ei tarttee opiskella, mut ranskaa kyl. ja unkaria, ollaan nyt syksystá asti opiskeltu yks tunti viikossa, aika laiskasti... táál on nimittáin áikán opettaja joka on joskus hamassa menneisyydessáán opiskellu suomea, eli suomen kautta opiskellaan, mut on se aika sairas kieli, melkeen yhtá járkyttává ku suomi razz

Japanii olis kiva osata ja ehká jopa opiskella, kaveri on netist hakenu kaikkee ja koittanu ittekseen opiskella, mut tutkiskelin sen muistiinpanoja ja tállasii. helppo kieli? jaa no, kai se sit ku saa johdonmukaista opetusta... kai.

no sit jostai saksasta, italiasta, venájástá ja espanjasta - ja tietty latinasta - osaan ehká yhden lauseen kustakin. ettá náin
PostPosted: Sat Mar 03, 2007 5:34 am

Ranska ois ihan jees sitähän opiskelee kaikki rich bichit vai mitä? mut mul ei oo kykyy lukee niin "Hienoa" kieltä ja mul on muutenkin jo vaikeuksii koulus neutral

HellSing_ Angel[SM]

Voyagerious

PostPosted: Sun Mar 30, 2008 8:25 am

Englanti on ollut suosikkikieli aikojen alusta saakka. Ylppäreistä siitä tulikin sitten L ja stipendi päälle. Haluan opiskelemaan englantia yliopistoon, ja pääsykokeet on kesän alussa. Saapa nähdä, kuinka käy. confused
Ruotsista en tykännyt alussa juurikaan, mutta vähän myöhemmin asenne muuttui, ja senkin opiskelu alkoi maistua. Nykyään vain erinäisistä syistä puhun sitä niin paljon, etten omalla ajallani halua kuulla sanaakaan ruotsia.
Niin ja... Ranskaa ja saksaakin olen opiskellut ja venäjääkin hieman.
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 6:36 am

Kielten oppiminen on mahtavaa! Tällä hetkellä opiskelen äidinkielen lisäksi neljää kieltä: enkkua, saksaa, ruitsua ja japania. Viimeistä hieman epävirallisesti. Englanti menee jo melko sujuvasti netin ja enkunkielisten fansubbien ansiosta, mutta siinäkin on vielä parannettavan varaa, kuten kielitaidoissa yleensä tuppaa olemaan.
Saksa sujuu ihan OK:sti, tosin opinnot junnaavat tuppukylän surkeassa koulussa vähän paikallaan välillä. Mutta sen kanssa en ole läheskään niin tosissani, joten se ei haittaa. Mutta kiva sitä on opiskella, ei siinä mitään.
Sitten on kaikille tuttu pakkoruotsi, sekin menee kun on ainakin tässä vaiheessa helppoa kaikesta tylsästä, kuten substantiivien taivutuksesta, huolimatta.
Japania tosin tulee opiskeltua vain populäärikulttuurin ohessa, mutta hiraganat ja katakanat on jo opiskeltu ja sen lisäksi opiskelen kielioppia eri kirjoista ja kuuntelen ilmaisia opetus-podcasteja. Ja sanoja ja käytännöllisiä sanoja tarttuu animesta ja j-musiikista yllättävän paljon. Lukion toisella olisi suunnitelmana lähteä vaihto-oppilaaksikin.

Aoi Yousei

Zeggo

PostPosted: Mon Mar 31, 2008 9:54 am

Nyt on lyhyt ranska kirjoitettu neljän vuoden opiskelun jälkeen, luulen ällää jopa tulevan.
Englannin kirjoitankin syksyllä. Pienestä pitäen sitä osannut, joten siitä tavoitteena sama. Ressi alkaa tulla lukion vaikeiden sanastojen ja etenkin aksenttien edessä, mutta opekin luottaa minun selviävän hyvin.
Ruotsi taitaa olla vuorossa vuoden päästä, kun sitä yliopistoon menijöille korostetaan tärkeänä. Eikä senkään kanssa suurta ongelmaa ole ollut, nyt kun kuunteluistakin aloin vihdoin saada kunnolla selvää.
Kielet on kai yksi vahvoimpia alueitani. Japanin opiskelu jäi vokaalihiraganojen opetteluun ja muutamaan sanaan ranskan yo:n tultua väliin, katsotaan jos on aihetta opetella lisää.
PostPosted: Wed Apr 23, 2008 11:57 am

Tässä kerran koneella istuessani iski minuun taas eräs näistä monista wikipedia surffaus kohtauksistani... Aloitin etsintäni kun tutkin egyptiläisiä kuoleman jumalia ja päätin katsoa muitakin kuoleman jumalia... Päädyin erääseen artikkeliin (noh... siis oikeastaan tynkään...) jossa mainittiin Haida intiaanien kaksijakoinen kuoleman jumala, Ta'xet ja Tìa. Noh, siitä sitten päädyin katsomaan artikkelia Haidoista...

Noh, kuitenkin kaikenkaikkiaan löysin itseni lopulta joltain nettisivulta missä Haidoista kerrottin enemmän; kuin myös heidän kielestään.

Haidaa puhuu tällä hetkellä maailmassa vain muutama tusina ihmisiä, ja heistäkin suurin osa on yli 70-vuotiaita. Kuten arvata saattaa, koin suurta mielenkiintoa tätä uhan-alaista kieltä kohtaan, joten olen nyt päättänyt, että yritän opetella kyseistä kieltä.

Ehkäpä sitten joskus intoni herää muihinkin uhan-alaisiin kieliin... surprised

Taxet
Crew

LadyLarien

PostPosted: Wed Apr 23, 2008 8:15 pm

Miksi ei ole suomi kallistumalla? XD

(I have...no idea if that's right.)
Reply
Suomi Kilta - Det Finska Gillet - The Finnish Guild

Goto Page: [] [<] 1 2 3 ... 4 5 [>] [»|]

Manage Your Items
Other Stuff