|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 17, 2007 12:43 pm
KaZu-93 Ymmärrän sen, mitä sanot kanojen syömisestä, niitähän kasvatetaan aika huonoissa oloissa varsinkin ulkomailla, mutta kaloilla tuskin on huonot oltavat järvessä...? Nykyään kalaakin tuotetaan niin paljon, että sitä on melko kannattamatonta hakea järvestä. Kalaa tuotetaan suurissa kalankasvattamoissa joista tulevat ravinteet kuormittavat ympäröivää vettä. Usein näillä kaloilla ei ole tarpeeksi tilaa liikkua ja niiden käytös on kaukana luonnollisesta lajitoverien suuren määrän takia. Lisäksi niiden ruokavalio on usein muunneltua, jopa epäterveellistä lihan toivotun värin takia. Sitten on vielä valtamerikalastus, joka on tietenkin kaloille epämiellyttävää; ne tukahdutetaan. Se ei kuitenkaan ole kalastustavan isoin synti. Maailman meret ovat ylikalastettuja, mikä tarkoittaa sitä että kalakannat köytyvät nopeasti. Ihminen joutuu kilpailemaan kalasta meren saalistajien eli hylkeiden ja delfiinien kanssa, jotka paitsi kuolevat nälkään itsestään, joutuvat ihmisten systemaattisen hävityksen kohteeksi. Suurin osa saadusta kalastakaan ei päädy ihmisten pöytiin, vaan se on jätettä, joka päästetään kuolleena takaisin veteen merta rehevöittämään. Ja kala on ehdottomasti lihaa; se koostuu eläimen lihaksista. Vegetaristi ei syö mitään eläintä, eli ei mitään, jolla on joskus ollut silmät. Se, että ihmiset jotka syövät lihaa kutsuvat itseään vegetaristeiksi aiheuttaa oikeille vegetaristeille suuria ongelmia, kun heidän pitää selittää että kalakin on eläin - ihan niin kuin peruskoulussa opetetaan.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 17, 2007 2:21 pm
Itsehän en edes pidä kalasta. surprised
Mitä muihin elukoihin tulee, liha maistuu. Kasvikset menee. Kaikki menee.
En jaksa vaivautua enää mitenkään rajoittamaan syömisiäni. Jos kasvissyönti on elämän valinta, pidän itse omana valintanani syödä lihaa. Kuormittanee luontoa yms, mutta ihminen on luonnosta tullut ja luonnosta se kaiken ottaa ja rakentaa.
Mutta niin... Jokainen tallokoot omat rypäleensä. 3nodding
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jun 24, 2007 3:12 am
Olen lihan suhteen melko nirso... Mitkään suikalelihat, keittolihat, leikkeet tai makkarat ei maistu.
Täytyy myöntää, etten olen pahemmin miettinyt mitä sille lehmälle tai possulle on tehty, mitä syön. Vietin lapsuuteni kesät maalla tilalla, jossa lehmiä ainakin kohdeltiin ihan hyvin, eivät olleet (eivätkä ole vieläkään) lukittuna kahden neliön koppiin koko elämäkseen, vaan ne päästettiin vapaasti kesäisin käyskentelemään laitumelle. Pari vuotta sitten katsoin jostain erilaisia navettamalleja ja täytyy sanoa, että moderneimmat olivat aika hirvittäviä.
Kanan kohdalla olen ollut aina tarkenpi, ostan vain vapaan kanan munia
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jul 08, 2007 5:33 am
Samoin, minullekkaan ei kaikki lihat kelpaa.. Makkara menee just ja just. Ja kala, kuollakupsahdan jos sitä joudun syömään. Kalaa söin viimeksi päiväkodissa ja siihen se sitten on jäänytkin. domokun Olen ehkä liiankin nirso.
Rehut käy, ei ehkä ihan kaikki mutta tulee syötyyn kuiteski.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 25, 2007 9:29 am
No joo voisin olla kasvissyöjä mutta en viel kasvuiäs viitti koska tarvii lihaa kasvaakseen.. Äiti ei antais :3 Rakastan eläimiä ja musta ei oo kivaa ajatella niiden kuolemaa. Muuten voiko metsästäjä teidän mielestä olla eläinrakas? Musta se ei voi kuiteskaan rakastaa kaikkia eläimiä jos voi kattoo kun se kärsii! Mutta esim omia metsästys koiriaan se voi rakastaa tietty.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 25, 2007 9:20 pm
star__child Muuten voiko metsästäjä teidän mielestä olla eläinrakas? Musta se ei voi kuiteskaan rakastaa kaikkia eläimiä jos voi kattoo kun se kärsii! Mutta esim omia metsästys koiriaan se voi rakastaa tietty. Metsästäjä voi olla aivan yhtä eläin rakas kuin kuka tahansa muukin. Eläinten tappaminen täysin luonnosta ja vain ruoaksi ei ole ollenkaan paha, sillä luonnon kiertokulun mukaan se samainen elukka joutunee jonkun ruoaksi joka tapauksessa. Ja jos tosiaan sieltä päräyttää sen elukan hengiltä kiväärillä, ei se todellakaan ehdi kärsiä yhtään. Hyvä jos edes tajuaa mikä siihen iski. Väärin ammutut luodit on sitten asia erikseen, mutta siksi luoteja on mukana enemmän kuin yksi...
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 2:28 pm
Olin aiemmin monta vuotta semivege (vaikka se nimitys onkin typerä), muutaman kuukauden vegetaristikin, mutta nyt syön taas lihaa. En kuitenkaan pääasiassa sitä, vaan suurimman osan ajasta kasvisruokaa, ja lihaa lähinnä lisukkeena. En näe eläimen itse tappamista ravinnoksi vääränä tai tuomittavana, niinhän ravintoketju kulkee. Kuitenkin lihan massatuotanto on täysin absurdi ajatus, en todellakaan tue sitä. Silti ihmiset eivät voi asialle mitään; tuotetaanhan sianlihaa reippaasti yli menekin syöjisä riippumatta. Lihan hintaa pitäisi nostaa paljon korkeammaksi, että eläinten olotilojen parantaminen olisi taloudellisesti kannattavaa, ja luuletteko tuulipukukansan suostuvan tähän?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 26, 2007 2:31 pm
Pikku-Timppa star__child Muuten voiko metsästäjä teidän mielestä olla eläinrakas? Musta se ei voi kuiteskaan rakastaa kaikkia eläimiä jos voi kattoo kun se kärsii! Mutta esim omia metsästys koiriaan se voi rakastaa tietty. Metsästäjä voi olla aivan yhtä eläin rakas kuin kuka tahansa muukin. Eläinten tappaminen täysin luonnosta ja vain ruoaksi ei ole ollenkaan paha, sillä luonnon kiertokulun mukaan se samainen elukka joutunee jonkun ruoaksi joka tapauksessa. Ja jos tosiaan sieltä päräyttää sen elukan hengiltä kiväärillä, ei se todellakaan ehdi kärsiä yhtään. Hyvä jos edes tajuaa mikä siihen iski. Väärin ammutut luodit on sitten asia erikseen, mutta siksi luoteja on mukana enemmän kuin yksi...
Niinpä, taitava metsästäjä osaa tappaa eläimen laukauksella tai parilla, antamatta sen kärsiä turhaan. Toista on niissä pihvitehtaissa, jossa eläimiä kidutetaan vuosikausia. Teollisen lihan ostaminen on mielestäni paljon pahempaa kuin itse "reilusti" sen hankkiminen.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Nov 28, 2007 7:48 am
Pikku-Timppa Itsehän en edes pidä kalasta. Itselläni on vähän sama juttu, tai siis pidän joo kalasta mutta en syö kovinkaan usein. Puolen vuoden välein? sweatdrop Tykkään kanasta eniten lihana, kasviksia syön myös. Kunhan omaan kotiin muutan niin sitten kunnolla ruokailutottumukset remonttiin, kotona nyt on vähän pakko syödä mitä tarjotaan kun satun olemaan ns. huono kokki. lol Olen myös hyvin kiinnostunut PETA:n jutuista, ei sillä että haluaisin alkaa vauhkoamaan mutta kuitenkin. Suunnittelen, että jos joskus olisin lakto-pollo-vegetaristi vai miten se nimi nyt meni. smile
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Nov 28, 2007 10:58 am
Alla pollo ekstrajuustolla. surprised ... sweatdrop
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Nov 29, 2007 2:45 am
minusta nuo lakto-ovo-pesco-pollovegetaristisanat on typeriä, eikö kaikki ole tuon logiikan mukaan vegetaristeja jos syövät edes vähän kasviksia? miksei voi sanoa vaan että on pääsääntöisesti kasvissyöjä ja syö silloin tällöin vaikka rottia? vai kuulostaako nuo sanat jotenkin coolimmilta?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Nov 29, 2007 9:54 am
Pikku-Timppa Alla pollo ekstrajuustolla. surprised ... sweatdrop lol Pitäisi varmaan etsiä se nimi jostain. xp
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Dec 02, 2007 8:08 am
Liha on aika jees. Syön varmaan kaikkea lihaa, paitsi makkaran ja nakkien suhteen olen aika nirso. Kasvisyöjäksi en varmaan ryhtyisi, koska se on aina ollut mielestäni vähän hihhulimeininkiä. C'mon ihmisen aivot rupes kasvamaan, kun se alkoi syömään lihaa (tai jtn sellaista...). Nahkatakkia käytän joo. mirkacerena Olen myös hyvin kiinnostunut PETA:n jutuista, ei sillä että haluaisin alkaa vauhkoamaan mutta kuitenkin. Oon kattonu varmaan liikaa Pen&Telleriä kun ei PETAt ja Greenpeacet innosta xp
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Dec 05, 2007 9:23 am
Jaa... Nyt kun mietin, niin syön lihaa vain kerran viikossa. Pois jää myös kaikenlaiset kananmunat jne. En kyllä ole kasvissyöjä, sillä syömishäiriöni vuoksi syön 3-4 päivänä viikossa, yleensä jotain puuroa. D:
---

|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
 |