Mr_RPG
Jag ser inte fördelen med ds lite förutom storleken :/
Ok...here goes.
1. Som du säger, första är
storleken och vikten. I detta sammanhang så spelar storleken roll och mindre ÄR bättre. Den är lättare att hålla i och där med mindre belastning på dina händer.
2.
Designen. Den är faktiskt mycket snyggare. Nu kan man stolt visa upp den och inte skämmas allt för mycket runt dom som har en stilig PSP (den är riktigt nice).
3.
Skärmen. Den är skarpare, har tydligare färger, och dessutom fyra lägen för ljuset. Jag kan nämna att den lägsta ljusstyrkan är lika stark som när den förra DS:en var på. Så tänk då att du kan höja ljusstyrkan 3 gånger till. Fast det som tåls att tänkas på är att ju mera ljus du använder, destu kortare räcker batterierna. Därför spelar jag oftast med det svagaste eftersom det inte behövs så mycket starkare.
4.
Omflyttade knappar. Power-knappen sitter nu på utsidan till höger. Den är enkel och även om du skulle råka röra vid den medan du spelar så måste den hållas in i ca 1-1½ sekund för att din DS ens ska startas eller stängas av. (Där med var den tidigare on/off knappen farligare som bara behövdes klickas på.) Styrkorset och X, Y, A och B-knapparna (som nu också kan kännas lite plastiga, men är faktiskt trevligare) sitter högre upp, och du får där med ett fastare och bättre grepp om din DS när du håller i den. Star och Select har dessutom flyttats ner till höger precis brevid den nedre skärmen och är som små "prickar". Väldigt små men dom behöver inte vara större eftersom dom så sällan används. Micken har också flyttats. Den sitter nu mera på det smarta stället precis mellan dom två skärmarna. Exakt i mitten av DS:en.
5.
Stylern. En längre och tjockare styler som gör att den inte blir lika jobbig att hålla i som den förra. Samt tycks den ha en liten vänligare "udd" för touch screenen.
6.
"Tomt spel". Många störde sig på att det var ett hål alltid där GBA spelen ska sitta i om man inte hade något i. Det kunde dessutom göra det jobbigt att hålla i DS:en. Så nu följer det med ett tomt "spel", helt enkelt för att fylla det hålet så att du lättare kan hålla i DS:en, samt attdet inte samlas damm där inne. Samt bidrar det till att det ser snyggare ut.
7.
Laddaren. Det är inte samma laddare som till gamla DS. Denna är ny och har ett mindre uttag. Jag vet inte om den ska ladda snabbare men den tycktes nästan göra det. Men det var bara något jag tyckte att den gjorde. <_>
Hoppas det hära duger som info. Det låter som massa småsaker...och det är det. Men mycket lite kan bli mycket i längden, som det blir här. Allt smått gör att det känns MYCKET trevligare. ^_^