Tuli vain mieleeni, kun olen taas internetin saloja selaillut ja huomannut kannatuksen kannabiksen laillistamisen puolesta nousseen, että tarvitsemme myös oman keskustelun aiheesta.
Eli siis mielipiteitä: Pitäisikö kannabis laillistaa? Perustelut ovat enemmän kuin tervetulleita ja myös tae siitä, että kommentti otetaan vakavasti.
Minä itse olen enemmän tai vähemmän laillistamisen kannalla. En tosin halua että se tapahtuu yksinkertaisen lakimuutoksen kautta, vaikka se onkin se lopullinen askel. Ensimmäinen asia joka tulisi varmistaa on kannabiksen helpotettu saatavuus lääkekäyttöön niille, jotka sitä oikeasti saattavat tarvita. Esimerkkeinä tästä ovat muun muassa MS potilaat ja ihmiset jotka kärsivät kroonisesta kivusta. Tällä hetkellä heille määrätään lähinnä opiaattipohjaisia (eli siis oopiumi) lääkkeitä, jotka ovat oikeastaan enemmän vaarallisia kun kyseinen "vaarallinen huume." On myös julkaistu tutkimustuloksia aiheesta, mitkä osoittavat selkeästi, että kannabis on kaikista päihteistä (myös näistä laillisista) vähiten haitallinen, eikä aiheuta edes niin pahaa riippuvuutta, kuin esimerkiksi tupakka, jonka riippuvuutta voi oikeastaan verrata jopa heroiiniriippuvuuteen.
Joten miten on? Pitäisikö se laillistaa, vai pitää pannassa, niinkuin tähänkin asti?
Tässä,
tässä ja
tässä on nyt ainakin joitain aiheeseen liittyviä lähteitä. Internet on niitä pullollaan, mutta tuossa nyt on ainakin alustavasti jotain.