|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Jan 15, 2011 4:32 am
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Jan 15, 2011 1:18 pm
de hoed is ook door mij gemaakt biggrin Zelfs de vilt waarvan het gemaakt is, is door mij gedaan ^^
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Feb 06, 2011 10:03 pm
crappy phone pic is crappy
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 07, 2011 1:59 am
je maakt je eigen vilt??! hoe??!
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 07, 2011 10:07 am
kittyocean je maakt je eigen vilt??! hoe??! dat is verrassend gemakkelijk XD Tutorial: benodigdheden: -Wol (dus niet zo'n bolletje wol om mee te breien natuurlijk XD gekaarde wol -ofzoiets-, dat nog niet gewoven is. Merino wol -uit Nieuw Zeeland geloof ik- is de beste. Ecru / witte -niet geverfd of gebleekt- vilt het beste!) -Bruine zeep (zoiets als groene zeep. bruine zeep kun je in Belgiƫ krijgen in een supermarkt of drogisterij. Je k**t ook bij hobby winkels even vragen welke zeep je k**t gebruiken, als zij ook aan vilten doen) -Bubbeltjes Plastic (kun je in hobby winkels krijgen, of gewoon in een fietsen winkel vragen of je wat mag hebben. het moet aan 1 kant plat zijn, aan de andere bubbeltjes) -Plastic bakje -Gaas (geen kippen gaas. een soort vliegengaas is dit, kun je ook bij de hobby winkel krijgen als het goed is.) -Rieten / bamboe matje (Zo'n mat kun je bijna overal krijgen.. ik geloof bij de Xenos ofzo dat je zoiets k**t vinden. Probeer een lichte kleur te nemen, het kan zijn dat een donker bruine wat afgeeft op je wol. Het meeste gaat er makkelijk uit, en geeft wel een natuurlijke look wink ) -Een pannetje.
Vilten is een hele oude techniek. Mensen gebruikten die vroeger om kledij en vooral ook tenten te maken. Vilt laat geen water door. Vilten gaat het allerbest in de zomer of in een warme ruimte, dan haken de vezels van de wol beter in elkaar.
Hoe maak je vilt? (Dit is even een simpel vierkantje) Hou er rekening mee dat alles krimpt en kleiner is dan dat je hebt neergelegd! (Doe wat koud water in een pannetje en zet het op het vuur. Het water mag niet koken; het moet gewoon erg warm zijn) Leg je bubbeltjes plastic op de tafel, de bubbeltjes omhoog. Leg je wol neer; "pluk" steeds wat wol van wat je hebt. (NIET knippen. ik upload dadelijk in een volgende reply hoe je het moet vast houden.) -> Leg het los in je hand, je vingers recht en de duim op de wol. Pak met je andere hand te bovenkant vast en trek, dan komt er een plukje los. Leg de plukjes wol in een vierkant. De eerste laag is horizontaal gelegd. Dan leg je er een tweede laag op, en die is altijd in de tegenovergestelde richting dus verticaal! Doe warm water in een bakje en besprenkel de wol wat met warm water. Leg je gaas voorzichtig op de wol, pak wat zeep en warm water in je hand en begin te wrijven over de gaas -waar de wol ligt natuurlijk XD- Pak soms warm water er bij en nog wat zeep. Zorg dat je over alles heen wrijft en doe dit een tijdje, zodat je zeker weet dat het goed gevilt wordt. PAS OP!! dat de wol niet door de gaas heen komt. Als dat gebeurd, til je het gaas voorzichtig op, maak het voorzichtig los en draai de gaas om. Als je dat gedaan hebt, haal je het gaas eraf, draai je voorzichtig het vilt om, leg het gaas er weer op neer en doe je hetzelfde; warm water, zeep en wrijven =) Hou in de gaten dat het water echt warm blijft en niet lauw wordt. (Anders pak je gewoon even nieuw.) Als je daarmee klaar bent, haal je het gaas weg. Knijp de vilt voorzichtig een beetje uit, zodat het niet kletsnat is. "Verfommel" de vilt een beetje en gooi het neer op de bubbeltjes plastic -> alsof je bezig bent met deeg XD Kneed het ook een beetje. Doe dat eventjes en dan ben je daarmee klaar. Droog met een oude handdoek de plastic en haal het weg. Leg een droge oude handdoek op de tafel, en leg de mat er op neer (dit mag ook op de grond.) Leg je vilt er op neer, rol de mat op (niet helemaal, alleen dat genoeg is om de vilt te bedekken. Leg je handen plat op de rol neer, en beweeg ze naar voor en naar achter. Beweeg een beetje snel, en zet wat kracht neer. Doe dit eventjes, rol het weer uit, draai de vilt om en herhaal dit. Als je daarmee klaar bent, neem je stuk vilt naar de kraan. Was het uit met koud water, "knijp" het weer uit, en leg het ergens te drogen. NIET op de verwarming. =) Je bent klaar biggrin
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Feb 07, 2011 10:31 am
Viva slecht paint tekenen XD
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Feb 08, 2011 11:48 am
Mmm, ik ben iemand die iets meer leert door te doen ^_^' Maar wel hartstikke leuk!!
Onze groene zeep vind ik alleen al erg bruin XD Maakt dat uit?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|