|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Nov 07, 2009 11:03 am
Jag har fått över 13 000 tokens från Daily Chance... och jag använder Opera så jag har inte min färdiggjorda inläggsdesign sad Får redigera posten senare.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Nov 07, 2009 1:16 pm
Mikusagi Försiktighetsåtgärder åtas...
Stäng inte av datorn Be afraid. Be very, very jätterädd!
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Nov 07, 2009 2:25 pm
*is afraid*
Förresten har jag lockat Sargoth till Gaia.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 08, 2009 1:43 pm
Oförberett tal för typ 150 pers e najs.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 08, 2009 2:08 pm
Jag tycker att förberedda tal är läskigare... för då typ, borde en lyckas. Om det inte går så bra så är det ett större nederlag än om ett oförberett tal misslyckas.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 08, 2009 3:18 pm
Jag ska hålla ett tal imorgon, ett förberett då.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 08, 2009 8:55 pm
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 08, 2009 10:02 pm
Jalkazar Jag ska hålla ett tal imorgon, ett förberett då. ska jag också göra. Iofs är det ett tal i Svenska B och jag ska prata om varför Super Mario suger, men ändå : (
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 08, 2009 10:04 pm
vem är LVL 101 Epic fail?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 09, 2009 4:06 am
Det är "emoboy_1337_fukksweden"
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 09, 2009 7:28 am
Dora The Exploded Jalkazar Jag ska hålla ett tal imorgon, ett förberett då. ska jag också göra. Iofs är det ett tal i Svenska B och jag ska prata om varför Super Mario suger, men ändå : ( Mitt var också i Svenska B och jag talade om vårat etiska ansvar inför andra människor, och främst de som svälter. Lite samma sak..
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 09, 2009 7:37 am
Jalkazar Dora The Exploded Jalkazar Jag ska hålla ett tal imorgon, ett förberett då. ska jag också göra. Iofs är det ett tal i Svenska B och jag ska prata om varför Super Mario suger, men ändå : ( Mitt var också i Svenska B och jag talade om vårat etiska ansvar inför andra människor, och främst de som svälter. Lite samma sak..Alla andra ämnen var upptagna eller tråkiga, bara Super Mario som intresserar mig ): Och CoD4, men kom inte på något att säga där.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 09, 2009 11:24 am
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Nov 10, 2009 11:57 am
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Nov 10, 2009 1:12 pm
Mitt tal Jag ska återge en kort berättelse för er, och försök er att leva er in i berättelsen och tänka på hur just ni skulle handla i den här situationen; På vägen till skolan passerar ni en liten sjö och på varma dagar händer det rätt ofta att små barn leker i sjön. Vattnet när når bara en vuxen till knäna men når betydligt högre på ett litet barn. Idag är det en ovanligt kall dag och det är tidigt på morgonen, så ni blir väldigt förvånade då ni ser en pojke plaska runt i vattnet. På närmare håll så ser ni att det är ett litet barn som tultar runt på ostadiga ben och som inte kan hålla sig upprätt eller ta sig upp ur vattnet. Ni tittar snabbt efter dess föräldrar eller någon barnvakt men det är alldeles folktomt. Barnet kan inte länge hålla huvudet över vattnet mer än ett par sekunder åt gången.Om du inte vadar ner i vattnet och lyfter upp barnet så kommer det antagligen att drunkna och att vada ner till barnet är riskfritt då vattnet bara når upp till dina knän. Men om du gör det så förstör du dina nya skor och dina byxor kommer att bli blöta och smutsiga. När du sedan har lämnat av honom hos sina föräldrar eller den som bär ansvaret för honom och bytt kläder kommer du att vara försenad till arbetet. Vad gör ni? De flesta, däribland jag skulle nog offra sina skor och medvetet komma sent till arbetet. Nästan ingen skulle tänka på skorna som gick förlorade, och om någon gjorde det så skulle de nog ändå välja att rädda barnet. För vad är ett par skor värda jämfört med livet på ett litet barn? Tänk er nu att samma sak händer 27 000 gånger om dagen, eller att tio miljoner barn likt detta dör varje år av orsaker som har med fattigdom att göra. Skulle ni då offra era skor för att rädda några av dessa liv? Eller snarare; hur många par skor är ni beredda att offra? Eller så kanske man inte ser det som sitt eget ansvar. Vi är ju så många i världen som kan göra någonting, så varför ska just jag, eller just du (!) göra någonting. Ett problem som leder till att vi inte handlar är att vi inte kan se ansiktena på de som svälter, ligger sjuka eller lider. Men vi skulle kunna försöka åskådliggöra det hela med ytterligare en hypotetisk situation; Låt oss säga att ni är tillbaka vid samma sjö. Men nu är ni inte ensamma utan de är sju stycken till som också är där och går, men i vattnet finns det den här gången åtta små barn som håller på att drunkna. Medvetna om vad ni anser vara rätt så vadar ni snabbt ner och räddar ett av barnen, och tre till av ni som var där gjorde samma sak. Så nu är fyra barn räddade och du har fyllt det man kan anse vara just ”ditt” ansvar och räddat ett av barnen. Men fyra barn finns fortfarande kvar, och även om du gjort ”din” del så kommer du nog att bege dig ner dit igen och rädda ett till barn eller hur? Och ett till efter det, tills det att alla är räddade. Inte riktigt det jag sa men det innehåller stora drag. När jag genomförde talet talade jag också om hur många som levde för mindre än 1.25 dollar om dagen och hur lite det kostar att rädda ett liv med konkreta exempel på åtgärder. Sen så skiljer sig ju mina ordval och vars jag valde att lägga tyngdpunkten i mitt resonemang. Men, i stora drag var det så där.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|