|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Nov 02, 2007 2:17 pm
Att tråden heter en sak och att Petsy frågar om en annan i första inlägget gör diskussionerna intressanta. Det blir ett större fält.
Hur kan meningen vara att förgöra allt? Om det finns en gud så måste det ju pratas om de religioner där Gud är allt (ifall författaren inte menar en mindre känd religion eller en helt ny) och om man säger att Gud finns, och man ser/hör/känner/vet/tror att världen finns så kan man ju inte återuppbygga det. Det är inte raserat.
Fast kanske är det som det står inom parantes.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 04, 2007 7:47 am
Mr_RPG Akuishi Läste dock en intresant bok/kort sak med text i, om det här I den så kom författaren (var Doglas Adams, tecknaren av Dilber, om jag nite har fel) fram till på logiska vägar att om det existerade en gud så betyder meningen med våran existens att vi ska förgöra honom eller återbygga honom. Det läskiga var att han fick det att låta vettigt... Gief name of book plx. Gods Debris av Scott Adams Är lagligt gratis att lada ner razz Hittar inte länken på hans sida längre, men googla efter den så borde det komma fram något
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 04, 2007 7:55 am
Mikusagi Att tråden heter en sak och att Petsy frågar om en annan i första inlägget gör diskussionerna intressanta. Det blir ett större fält.
Hur kan meningen vara att förgöra allt? Om det finns en gud så måste det ju pratas om de religioner där Gud är allt (ifall författaren inte menar en mindre känd religion eller en helt ny) och om man säger att Gud finns, och man ser/hör/känner/vet/tror att världen finns så kan man ju inte återuppbygga det. Det är inte raserat.
Fast kanske är det som det står inom parantes. För att få resonemanget att funka så antar man att det fins en alsmäktig gud. Dvs en stor multidimensionell varels som kan göra allt. Och då verkligen allt. Det man går sedan på är vilken hans anledning till att skapa något. Eftersom att han är allsmäktig så vet han redan att han kan göra allt. Han behöver inte göra någonting. Men allt som fins och är medvetet på våran jord strävar efter något. Man antar att gud skulle sträva efeter något, och det enda som är den minsta utmaningen för en allsmäktig person är att leka med en annan allsmäktig person, men eftersom att allsmäktig innebär att du är bäst innom allt så fins bara du själv. Och vist kan han spela mot sig själv ett tag, men utmaningen blir att döda sig själv. När han är allsmäktig så kan han förgöra allt. När han är allsmäktig kan han inte dö. Fin liten paradox det där razz Om det är den enda motivationen så betyder faktumet att vi existerar att något av följande är i gån: Gud dör/förgörs eller att gud återföds/återskapas Och med lite tvivelaktiga mattematiska och fysiska faktan påstår författaren att det är mest troligt att vi är en del av procesen att återskapa gud razz Ganska galet, men underhållande läsning Edit: Spelar ingen roll från vilken religion guden är, så länge den är allsmäktig wink
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Nov 04, 2007 1:47 pm
Douglas Adams är ju han med Liftarens Guide till Galaxen smile
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 12:50 am
Akuishi Mikusagi Att tråden heter en sak och att Petsy frågar om en annan i första inlägget gör diskussionerna intressanta. Det blir ett större fält.
Fast kanske är det som det står inom parantes. För att få resonemanget att funka så antar man att det fins en alsmäktig gud. Dvs en stor multidimensionell varels som kan göra allt. Och då verkligen allt. Det man går sedan på är vilken hans anledning till att skapa något. Eftersom att han är allsmäktig så vet han redan att han kan göra allt. Han behöver inte göra någonting. Men allt som fins och är medvetet på våran jord strävar efter något. Man antar att gud skulle sträva efeter något, och det enda som är den minsta utmaningen för en allsmäktig person är att leka med en annan allsmäktig person, men eftersom att allsmäktig innebär att du är bäst innom allt så fins bara du själv. Och vist kan han spela mot sig själv ett tag, men utmaningen blir att döda sig själv. När han är allsmäktig så kan han förgöra allt. När han är allsmäktig kan han inte dö. Fin liten paradox det där razz Om det är den enda motivationen så betyder faktumet att vi existerar att något av följande är i gån: Gud dör/förgörs eller att gud återföds/återskapas Och med lite tvivelaktiga mattematiska och fysiska faktan påstår författaren att det är mest troligt att vi är en del av procesen att återskapa gud razz Ganska galet, men underhållande läsning Edit: Spelar ingen roll från vilken religion guden är, så länge den är allsmäktig wink Felet vi gör här är att ge Gud mänskliga egenskaper. Ifall vi skall utgå från en allsmäktig Gud (och inte någon asagud eller grekisk gud) så är Gud allt. Allt som finns. Träden, fåglarna, stenarna. Att förgöra Gud är att utplåna universum.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 9:13 am
Jag trodde att kristendomen sa att "Gud finns i allt", men inte att denne också är allt. Då blir det ju Indianreligion av det hela, och man skulle isåfall tillbe naturen, vilket kristendomen verkligen inte gör.
Annars är det väl också vanligt att den kristna guden är en sammanfattad treenighet; fadern, sonen och den heliga anden.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 9:32 am
Tänk dig allt personifierat. Som Hinduismens gudar typ, fast med allt... <.<;;
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 10:24 am
Mr_RPG Tänk dig allt personifierat. Som Hinduismens gudar typ, fast med allt... <.<;; Hinduismen har en allsmäktig gud också. De mindre gudarna är som flera ansikten av den enda guden. Så hur skall jag tänka mig det hela?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 11:01 am
Miku, ska du inte ta och läsa själva skriften istället?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 2:39 pm
Just idag känner jag att meningen med livet, för mig, är att äta gott, skratta mycket, och ha en himla massa bra sex. 3nodding
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 2:44 pm
Niddler Miku, ska du inte ta och läsa själva skriften istället? Nej, jag har inte tid, jag har inte boken hemma och jag är nog inte så värst intresserad. Liksom, ännu en som tror att hen vet hur allt skall vara. Wohoo! Som sjuhundra miljoner andra människor före henom. Jag vill bara ha en bättre förklaring så jag förstår vad det är för gud vi tänker oss.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon Nov 05, 2007 2:46 pm
Leva livet, nu ska jag leva livet~
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Nov 06, 2007 1:03 am
Dora The Exploded Leva livet, nu ska jag leva livet~ Lill-Babs! heart
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Nov 07, 2007 8:04 am
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Jan 09, 2008 6:25 pm
En utomordentligt rolig fråga att disskutera.
En polare och jag gjorde det i 3 dagar med alla möjliga slutsatser. Tyvärr så tyckte vi båda att slutsatserna var alldeles för subjektiva. Alla har nog mål i sina liv som dom vill uppfylla, sedan om man ser det som sin mening i livet eller om det är vad man anser vara allas mening blir ens egna åsikt och inget gemensamt alls.
Vi kom dock fram till när vi gick in på vår biologi och gener. Detta kan låta dumt och ganska puckat, men jag kör på det ändå. Något vi aldrig kan göra är att leva förevigt. Vi kan leva förevigt genom historia, om man nu kommer att bli någon enormt uppmärksammad artist eller politiker eller vetenskapsman, men det ändrar inte faktumet att vi inte kommer finnas förevigt. Visst, med teknologi finns det ju alltid möjlighet. Vi skulle kunna byta ut organ eller reparera dom, men i slutändan så kommer vi alltid slita ut oss på ett eller ett annat sätt. Tiden står i god för det. Hade vi haft ett syfte så hade vi nog varit ganska medvetna om det.
Mitt svar blir: Meningen med livet är att dö.
(Killen jag talade med kommer från en familj med doktorer och vetenskapsmän och skall själv bli doktor inom medicin.)
Jag välkomnar all form av kritik av vad jag sagt för jag försöker inte ändra någons uppfattning eller inställning till det hela, bara ge en annan vinkel att se ämnet ifrån.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|