Welcome to Gaia! ::

Reply Det Svenska Gillet
ICA Konsum. Goto Page: [] [<<] [<<] [<] 1 2 3 ... 6712 6713 6714 6715 6716 6717 ... 7242 7243 7244 7245 [>] [>>] [>>] [»|]

Quick Reply

Enter both words below, separated by a space:

Can't read the text? Click here

Submit

monoo

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 9:17 am

Mr_RPG
Mikusagi
Mr_RPG
monoo
Jag tycker att det är ett askonstigt argument att säga att man inte vill fira Halloween för att man är kristen. Vad har det med saken att göra?

Jag menar, vi har ju fått traditionen från USA, och där är majoriteten bra mer kristna än oss svenskar. Dessutom firar vi midsommar...

Därför att Halloween har inte varit tradition i några 100 år (tror jag). Och dessutom att det ligger så när allhelgona-helgen (lr hur det stavas), så man vanhedrar sina döda.

Inte vanhedrar, men orka fira två helger på raken? Kaka på kaka, som jag säger.
Jag vill koncentrera mig på att tända ljus och minnas de som har gått ur livet.

Dessutom är Halloween bara något för affärernas skull så då kan jag väl lika gärna klä ut mig på sommaren?

Om Halloween...
I denna naturens brytningspunkt fanns föreställningen att de onda krafterna var extra aktiva. Att tända eldar var ett sätt att skrämma dessa mörka krafter.

... och Allhelgona.

Allhelgona helgen är dagar ägnade de som har gått före oss. Den första dagen ägnas helgonen som genom sitt liv varit förebilder för oss.

Jag tycker att Halloween kunde flyttas iaf 1-2 veckor framåt/bakåt, bara för att.
bah, räcker det inte med att vi firar jul på fel dag?
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 10:20 am

Nästan alla högtider har blivit så fruktansvärt kommersiella.

De flesta tror ju typ att tomten är anledningen till att vi firar julen.

Nightmare Asura
Crew

Mr_RPG

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 10:27 am

Tänk er en 80-årig gammal kärring som sitter hemma och tänker på sin nyligen bortgångna man. Hon har gjort fint på bordet med ett foto på honom och 2 ljus.

Plötsligt ringer 3 snorungar på och vill ha godis. Tanten ger dom 2 äpplen och 3 kronor att dela på. <******** you, kärring-jävel!" skriker en av barnen och bastar äpplena på henne och springer iväg.

Hur fan tror ni hon mår om hon överlever smällen va? mad
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 10:51 am

Mr_RPG
Tänk er en 80-årig gammal kärring som sitter hemma och tänker på sin nyligen bortgångna man. Hon har gjort fint på bordet med ett foto på honom och 2 ljus.

Plötsligt ringer 3 snorungar på och vill ha godis. Tanten ger dom 2 äpplen och 3 kronor att dela på. <******** you, kärring-jävel!" skriker en av barnen och bastar äpplena på henne och springer iväg.

Halloween är den 31a oktober. Allhelgonadagen infaller nånstans mellan den 31 okt och 6e november. Hursom så är det senare än Halloween.

monoo

Mr_RPG

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 10:54 am

monoo
Mr_RPG

Halloween är den 31a oktober. Allhelgonadagen infaller nånstans mellan den 31 okt och 6e november. Hursom så är det senare än Halloween.
Men när dom sammanfaller då? : p
Det ända jag inte gillar är godis-tiggandet. Därför ska jag bo i våningshus :3
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 11:07 am

Mr_RPG
monoo
Mr_RPG

Man behöver ju inte öppna dörren. :/

monoo

Filthy

Vice Captain

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 11:07 am

Gilet är dött under ailove tiden.. xP
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 11:10 am

Jag har aldrig varit med om att någon plingat på här och tiggt godis vid Halloween. En gång vid påsk, men jag fattade inte att de ville ha godis :'D Jag bah "Hej påskkärringar i min ålder! Glad påsk! *stänga dörren*"

När jag var påskkärring gav jag minsann bort godis till mina grannar, så det så! *ville bara visa upp mig i min utstyrsel*

Mikusagi
Crew

Counselor

23,550 Points
  • Bunny Spotter 50
  • Little Bunny Foo Foo 100

halcyon. revolver

4,550 Points
  • Risky Lifestyle 100
  • Brandisher 100
  • Full closet 200
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 11:28 am

Nightmare Asura
Nästan alla högtider har blivit så fruktansvärt kommersiella.

De flesta tror ju typ att tomten är anledningen till att vi firar julen.

tomten har bara ersatt jesus. han vill också att man ska vara snäll, men han ger presenter, och vill att man ger bort presenter till alla man känner! hur bra som helst.
och han kan flyga genom att hålla sig för näsan och blåsa genom näsan. tror jag. på film.
tomten är nån slags superjesus helt enkelt. :3
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 11:38 am

Jag säger inte att tomten inte är ett bra fenomen, jag gillar verkligen stämningen kring tomte-julen. Men det känns bara dumt att folk nästan glömmer var julen härstammar.

Nightmare Asura
Crew

Mikusagi
Crew

Counselor

23,550 Points
  • Bunny Spotter 50
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 11:49 am

Eller hur, värsta sno vår högtid och rasera den! mad

MEN VARFÖR TROR JAG HELA TIDEN ATT MIN FÅGEL ÄR ETT MARSVIN?
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 12:11 pm

domokun

Mikusagi
Crew

Counselor

23,550 Points
  • Bunny Spotter 50

Mr_RPG

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 12:33 pm

monoo
Mr_RPG
monoo
Mr_RPG

Man behöver ju inte öppna dörren. :/
Här ger dom sig på hus som inte öppnar med ägg och toalett-papper.
PostPosted: Fri Oct 26, 2007 12:43 pm

Nightmare Asura
Jag säger inte att tomten inte är ett bra fenomen, jag gillar verkligen stämningen kring tomte-julen. Men det känns bara dumt att folk nästan glömmer var julen härstammar.
Fast ingen vet väl med säkerhet varför vi firar den?

Jag slår vad om att den härstammar lika mycket från vikingatidens midvinterblot som Jesu födelse. Någon kompromiss kanske, för att få folket i Norden att bli kristna eller nåt. biggrin Det är åtminstone vad jag tror...

Nanoq

Nightmare Asura
Crew

PostPosted: Fri Oct 26, 2007 12:57 pm

Det är väl lite det som är grejen med religion. Ingen vet, alla tror. xD
Reply
Det Svenska Gillet

Goto Page: [] [<<] [<<] [<] 1 2 3 ... 6712 6713 6714 6715 6716 6717 ... 7242 7243 7244 7245 [>] [>>] [>>] [»|]

Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces
Fun Stuff
Gaia's Games
Mini-Games