|
|
|
|
|
|
Posted: Thu Sep 07, 2006 8:48 am
Enpä vielä ole riparilla käynyt, mutta kyllä sitten ens vuonna~.
Lähden Pöyhölän kansainväliselle leirille, ja olen kai saanut potkittua yhden kaverini mukaan. Kaksi vanhempaa sisarusta on siellä ollut ja se on ollut parasta ikinä. Oppii tuntemaan ihmisiä kaikkialta maailmaa, eri ikäisiäkin on ja sellaista.
Riparille menen monistakin syistä(toisin kuin kaverini, jotka menevät rahan takia.) Olen uskovainen, riparilla on hauskaa(ja odotan että niin on etenkin Pöyhölässä), saan sieltä paljon uusia kavereita, ja no. Kyllä ne lahjatkin on osasyyllisinä. Ja on hienoa sitten saada se risti, mulle se on jotenkin kunnia.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Sep 08, 2006 6:02 am
Hämmentävää jotenkin että joku oikeasti lähtee riparille uskon takia. o.O
Ei siinä toki mitään erityistä kai ole, mutta itse hieman vieroksun ideaa, kun olin siellä kuitenkin heti ensimmäisenä päivänä sillä "Lol!! Gimme j00r goldz, plz!" asenteella.
Osasyynä kyllä lienee myös tämä miun oma suuntautuminen. En välitä uskosta, en välitä siis myöskään jos joku uskoo. Raamattu ja koraani ja muut sellaiset tekstit ovat minulle henkilökohtaisesti fantasia kirjoja, siinä missä muutkin. Jos minun olisi pakko jokin suuntautuminen valita, keksisin kokonaan oman, jossa ei ole pyhiä kirjoituksia (lähinnä vain siksi että faktat on vaikea tarkistaa satojenkin vuosien jälkeen), ja tavat ja muut sellaiset on risteytys kaikista mahdollisista uskonnoista mitä maailma päällään kantaa.
Se olisi vähän niinkuin sellainen kompromissi maailmalle.
(pahoittelen. uskonto on sellainen asia josta aina riittää puhuttavaa. sweatdrop )
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Sep 10, 2006 1:58 am
Minä kävin riparin viime kesänä. Menin sinne aika pitkinhampain; suostuin lähtemään sinne vain jos minulla ei ole niitä kamalia rippijuhlia. Muuten olisin kyllä jäänyt kokonaan pois. Ekat pari päivää olivat aika kamalia, mutta sitten jotenkin rentouduin ja siellä oli kyllä tosi mukavaa loppuajasta. Ei olisi halunnut lähteä pois. Kyllä minulla silti puolijuhlat oli. Ei kai noihin vanhempiin voi luottaa, kun haluavat varmaan näyttää miten hienot juhlat saavat aikaan rolleyes Kävipähän yksi serkkuperhe. Ei kyllä muita biggrin Ja sitten isoseni kävivät, mutta minä kyllä kutsuin heidät itse. Rahaakin sain vaikkei oikein juhlia ollut... Yli 100 euroa tuli silti. ^^
Olenpahan nyt isoskoulutuksessa. Olisi mahtavaa päästä isoseksi. Voisi vaan pitää hauskaa (eikä äiti pakottaisi muuhun kesätyöhön emo )
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Oct 17, 2006 9:08 am
Tulipa tänään sitte joku tyyppi puhumaan ripareista. Laput pitää palauttaa perjantaihin mennessä ja mä olen ihan sekaisin että mitä vittua, pitääkö mun edes palauttaa koko lappua koska en ees mee oman paikkakunnan ripareille. Onneks äiti on olemassa, se tietää nää jutut 8D
Tästä se sit kai alkaa. My journey towards ripari.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Fri Nov 10, 2006 8:25 am
Enpä ole vielä käynyt, mutta ens keväänä/kesänä sinne pitäis mennä...(just täytin ripari hakupaperit...)Odottelen sitä innolla ja toivon että olo on iloinen sen jälkeenkin... biggrin
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Jan 14, 2007 8:13 am
Olin uskossa jo ennen ripariakin, joten mitään kauheita ennakkoluulopatoutumia mulla ei enne sitä ollut. Millaisia muut tyypit on. En mennyt oman kotikaupunkini riparille, koska tiesi että jos menen nyhvään silloin vain vanhojen tuttujen kanssa enkä pääse kunnolla tutustumaan uusiin ihmisiin. Mun ripari oli SLEY:n järjestämä ja kukaan siellä ei oikein ennestään tuntenut toisiaan. Sellainen asetelma on oikeesti paras mahdollinen, koska silloin ei synny niin helposti mitään tiiviitä kuppikuntia. Ripari oli kaikin puolin ihan mukava kokemus oltiin kaikki riparilaiset vähän kuin yks iso porukka. Tänä kesänä tarkoitus olis mennä isoseks omaan kotikaupunkiin. Saa nähdä millaista siitä tulee. Toivottavasti tunnelma ei ainakaan kariudu ennakkoluulojen takia.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Tue Jan 16, 2007 6:52 am
Tajusin juuri että omasta riparista on jo noin 6 vuotta. eek
Ei siinä mitään, kivaa sielä oli vaikken uskonnollinen ihminen ole tai ollut. Paljoa niistä tunnesita ei jäänyt mieleen, mutta koe oli kiva kun meidän piti miettiä että mitä tavaroita otettaisiin mukaan jos joutuisimme autiolle saarelle. En tiiä mitä se uskontoon liittyi, mutta oli ainakin helppo. Oli meillä sitten jotain kysymyksiä, muttei mitään yli vaikeita. Perus rukoukset piti kylläkin opetella ulkoa ja sitten isonen tenttasi niitä.
Ikimuistoisin asia oli, kun saimme kiivetä valjaiden avulla mäntyyn, sitten kävellä narua pitkin toiseen mäntyyn ja siellä hypätä alas kiinnitettynä isoa keinua muistuttavaan laitteeseen joka oli jännitetty kahden männyn väliin. Sen tunteen kyllä muistaa vieläkin kun päästi irti ja tipahti maata kohdin ja sitten kohta narut nykäisi ylös. Siinä sitten sai keinua muutaman kerran ja oli kyllä paras keinu ikinä! lol
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Jan 17, 2007 3:41 am
Hah, onhan noita ripareita tullut koluttua eikä yhtäkään ole kyllä jälkikäteen katunut.
Tosiaan jonkunsortin ripariveteraani tässä seurassa, vissiin ^^;; Noita on takana oman, joskus kauan, kauan sitten olleen lisäksi neljä leiriä isosena ja kuusi opettajana. Ensi kesänä olisi varmaan taas luvassa kolmen leirin setti
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Jan 17, 2007 5:32 am
Ensi kesana koittaa meikalaisen ripari. Mitaan erityisia odotuksia siita ei ole, paitsi olen kuullut pappimme olevan joku pervo. Hassua lahtea jollekkin rippileirille, kun en edes usko jumalaan (OMG kirjoitin sen pienellä).
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Wed Jan 17, 2007 9:16 am
Minä kävin protun [=prometheus-leiri] riparin sijasta. Maailmankatsomus ja mielipidejutut kun mielestäni ovat näin nätisti sanottuna vähän tärkeämpiä kuin kristinusko. :S Mutta en kummittele täällä sen enempää. Varmasti siellä hauskaa on ollut, vaikka niin oli kyllä protullakin. :]
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Feb 11, 2007 7:32 am
Sini X Paras sketsi oli ehdottomasti se kun joku tyttö selittää että äiti en voi hyvin jne ja lopussa tulee hautaus urakoitsija ja sanoo että pitää panna POIKKI! Tuon poikki huutaa "ohjaaja" joka käskee laittaa esim. enemmän tunnetta, kuten iloa, surua, heviä tmv. Naurettiin kippurassa. Elinan surma!! ihan paras sketsi. Edellis syksyná esitettiin semmoses lasten tapahtumas nooan arkki náytelmáá, oli aika sairast ku vedettii sitá láhemmás 10 kertaa lápi, noin vartin mittanen ja kymmenen minuutin tauot. No sit palkkioks meil járjestettii ns nooa bileet leirikeskuksessamme yks ilta ja yö. Páátettiin seurakuntanuorten joulujuhlassa sitte esittáá Nooa náytelmá Elinan surma versiona, eli ekaks vedettiin se lápi normaalisti (parii sáhláystá lukuunottamatta) ja sitte tuli ohjaaja ja sano et váhán tyylillá ni tuli batistini versio (eláimistá puhe smile "Kolme sisáán, kaksi ulos, yksi ruuaksi" jotai yhtá laiskaa, sitte pika versio, no eláimet ei ehtiny mukaan ni ne sitte hukku. Lopuks Star Wars versio, naapurit jotka tulee kiusaamaan Nooaa onki Darth Vader ja arkki on Millenium Falcon ja sitá rataa, ihan paras biggrin okei kukaa ei ymmártány tost mitáá jos jaksaa ees lukee. Mut riparist. Juu siistii oli ja oon ollu nyt kolmel leiril isosena, kahel purjehduksel ja yhel talviriparil, kaikil oli kivaa, tosin en oo kauheen hyvá pitáá kurii, purjehduksel kaikki oli niin kilttei ja tottelevaisii et ei tarvinnu ku suunnillee mainita et "kukakohan haluis tehá salaatin..." tai "viittiks káydá tyhjentáás puurokattilan?" talviriparil hyvin paljon hankalampaa mut kivoi ne silti oli. Omast riparist en muista enáá niin paljoo ku sekottuu kaikkiin muihin leireihin, mut muistan et oli mahtavaa, mun kaks parast kaverii oli samal leiril ja isoset oli mahtavii. pappi oli... iha ok ja kesáteologi... no joo... mut Nuoriso-ohjaaja ihan mahtava! Kristillinen sisáltö kiinnostavaa smile hyvii sketsei on myös Iivanit (kulkee jossain páin nimellá Igor) ja Autiomaa, ja kaik. kuivikset on hauskoi koska ne on niin tyhmii, kuten piirtoheitin.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Mar 03, 2007 5:59 am
Oli tosi kiva lukee teiän tarinoita ite en tiiä ees mitään mitä siel tehää ollaaks siel päivä vai viikko vai kauanks mä oon menos sinne kahen vuoden pääst
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Mar 03, 2007 6:13 am
imastani muistan sen että se oli ihan hullua: tuntui että ei ole milloinkaan tarpeeks vapaa aikaa piti juoda koko ajan kahvia MUSTANA että pysyi hereillä sain aamulla suonenvedon mutta piti silti lähteä mukaan "aamuvaellukselle" "te olette tästä eteempäin harmaat veljet ja siniset sisaret." piti opetella juttuja paljon ulkoa xp piti etsiä sormus limaisten makaroonien joukosta silmät sidottuna ---ja paljon muuta hauskaa.... stare
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sat Mar 03, 2007 6:13 am
Tsuzue Huomenna leirille lähdössä isoseksi neljättä kertaa. xP Hauskaa sinänsä kun minkäälaisessa uskossa en ole. Leireiillä vaan nyt on niin hauskaa. :'D
Hm.. Tuossa olisi mulle jo jonkinlaista ristiriitaa päässä syntynyt, isoset kun ovat suuri asia leireillä. Heidän kauttaanhan raamiksetkin toteutuvat, ja jos ei ole minkäänlaisessa uskossa, eihän sitä kannata pitää. Onhan niitä muitakin leirejä, joille voi mennä "isosen" tehtäviä hoitamaan, esim. Protu. Itse olen melkoinen veteraani noitten rippikoulujen kanssa. Kävin omani vuonna 2000, jonka jälkeen olen ollut isosena joka vuosi. Takana on kaikenlaisia leirejä lastenleireistä noihin itse rippikouluihin vajaa parikymmentä, ja kesällä olen menossa sitten ihan ohjaajaksi. Minusta rippikoulussa on kyse kasvamisesta (ei välttämättä uskossa) ja yhteisöllisyydestä, ja tietysti Jumalan tuntemisesta. Kaikkia varten se ei ole (ainakaan juuri 15-vuotiaana), mutta ei se mielestäni ole syy jättäytyä pois viikon sivistyksestä. Kristinusko on kuitenkin Suomessakin lakien perusta ollut silloin kun niitä kirjoitettiin. Sieltähän suurin osa moraalikäsityksistämme lähtee. Lisäksi riparilla oppimista tiedoista voi olla hyötyä vaikkapa visailuohjelmissa biggrin
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Sun Mar 04, 2007 10:37 am
Eli oma ripari tuli käytyä viime kesänä. Ja hurjan kivaahan siellä oli. Pidin leirin isosista ja hyvistä sketseistä (vaikka osa sattuikin olemaan niitä ikivanhoja, jotka on nähty jo sataan kertaan). Ainoat kurjat muistot kyseiseltä leiriltä olivat ne, että yhden leiriläisen veli kuoli ja saunaan ei saanut mennä uikkarit päällä ja uimakiveltä ei saanut hyppiä. Ja tämä uikkaritpäälläsaunaan-touhu herätti valtavaa protestointia koko leirin ajan ja vaikka leirinkeskuksen isäntä piti ruokailussa aina puheen (suunnilleen tähän suuntaan: "Koittakaa nyt uskoa, että saunaan ei mennä uikkareilla, koska niistä haihtuu ties mitä myrkkyjä ja uimakiveltä ei sitten hypitä tai hyppijät lähetetään seuraavalla maitorekalla kotiin. Hyvää illanjatkoa!") ainainen valitus vain jatkoi. Ei se minua paljon haitannut, koska en edes käynyt saunassa siellä ja merivesi oli niin kylmää, että kun kokeilin sitä varpaallaani, karvat nousivat pystyyn.
Isoseksi olen menossa. Tänä kesänä on luvassa ripareita ja lastenleirejä (jos hyvä tuuri käy, niin pääsen niistä suurimpaan osaan). Jos osalta kavereistani (siis niiltä, ketkä pyrkivät myös isoseksi) kysyttäisiin, miksi he haluavat isoseksi, suurin osa vastaisi, että "siksi, koska niillä leireillä on niin hullun hauskaa." Minäkin vastaisin ehkä noin, mutta osittain vastaisin myös sillä lailla, että haluan laittaa ihmisiä uskoon (enkä nyt tarkoita sitä, että paukuttelen raamistunneilla pikkuista Raamatulla päähän ja huudan, että koita jo uskoa hyvän sään aikana). Olisi vaan niin kauhean hienoa tuntea se tunne, että on saanut jonkun tyypin uskomaan. Itse en virallisesti ole uskossa (eli puolet uskoo ja puolet ei). Mutta en usko sen haittaavan raamistuntien pitämistä, sillä kuitenkin sisimmässäni tunnen, että minusta on puhumaan Jeesuksesta ja hänen teoistaan ja muista uskon asioista. Uskon puutteen takia oman riparini tunnelman nauttiminen ja hiukan pinnalliseksi, vaikka hauskaa toki oli.
Parhaiten mieleen riparistani jäi mieleen hauskat iltaohjelmat. Muu on hiukan hämärän peitossa. Meidän riparilla oli hullun hauska (..öh..) isosten keksimä juttu. Voin selittää sen, niin tekin voitte (jos pyritte isosiksi) sitten käyttää kyseistä juttua, jos haluatte:
Ne ketkä ovat vasta menossa riparille, älkää lukeko. On taatusti hauskempaa kun et tiedä juttuja etukäteen.
Eli siis joka iltaohjelman (vaikkapa puolessa välissä), joku isosista tuli täyden ja melko ison vesiämpärin kanssa keskelle salia. Luonnollisesti joka ikisen huomio keskittyy hänen tekemisiinsä. Isonen kaataa ämpärin sisällön toiseen ämpäriin, joka on sijoitettu keskelle salia ja se on nököttänyt siellä iltaohjelman alusta saakka. Kun isonen on kaatanut veden toisesta ämpäristä toiseen, hän ottaa molemmat ämpärit ja lähtee pois. Tässä vaiheessa pikkuisten keskellä herää tietynlainen hämmennys ja uteliaisuus ja heillä ei ole hajuakaan, mitä on tekeillä. Sama rumba jatkuu koko leirin ajan. Joka iltaohjelman puolessa välissä isonen tulee täyden vesiämpärin kanssa -> kaataa veden toiseenämpäriin -> ottaa ämpärit ja häippää paikalta. Kunnes leirin viimeisenä iltana, mahdollisimman lyhyt isonen tulee ämpärin kanssa ja kävelee toisen ämpärin luo. Pikkuiset totta kai tuijottavat taas äimistyneinä tapahtunutta. Mutta juuri kun isonen on kaatamassa "vettä" pois ämpäristä, hän viskaakin kaiken pikkuisten päälle. Ämpärin sisältö ei tietenkään ole vettä vaan sanomalehtisilppua ja karkkeja. Kaikki (toivottavasti) säikähtävät. Ainakin meidän riparilla, suurin osa tytöistä kiljahti kun pelkäsi isosen heittävän vettä meidän päälle
Nyt tuli kyllä asiattoman pitkä viesti, mutta jos alan selittää jotakin niin selitän paljon.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|