|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 11:04 am
Det är bara för oss att inse fakta, det svenska gillet är knappast vad det har varit.
Så här finns det två saker att göra; 1. Skita i det. Det är bara ett forum. Mister du en står dig tusen åter. wink Don't take life so seriously. 2. Vi gör något.
Och om någon annan än jag tycker alternativ två, så finns det en hel del saker att diskutera. Först och främst undrar jag varför det har blivit så. Jag vet inte, och jag är delvis skyldig. Ett problem, tror jag, är subforumen. Även om en hel del gamla trådar har hamnat där inne, så har inte alla sorterats och det gör det fortfarande jobbigt att försöka hitta en tråd.
Mitt förslag är att bara ha ett enda subforum. Där inne är alla trådar som ingen skrivit i på, låtsäga tre månader. Det innebär att alla någorlunda aktiva trådar får vara i main (där man ser dem) och övriga slipper skräpa där. Såfort någon skriver i en tråd så kan ju den flyttas tillbaka till main och problemet är löst.
Det andra är modsen. Vi har sju stycken mods, och 600 medlemmar. I praktik skulle det fungera jättebra, men det behövs inte. Jag skulle chans på att det är ett tjugotal som är någorlunda aktiva (men större delen inte utanför ica/konsum och +/-), och om vi ändå uppskattar siffran till ett femtiotal så är det en moderator på ~7 personer.
Av de mods vi har så är det bara Filthy och Nightmare Asura som är aktiva. Yannah har som jag förstått överlämnat ägandeskapet till chibi_chan. Men två aktiva moderators (även om chibi_chan, Miradjii, och Blixtra är här ibland) känns alldeles lagom. Visst, hellre för många mods än för lite, men när det räcker med mindre eller lika många, men mer aktiva, så ser jag inte poängen.
Som mod bör det vara ens ansvar att se till att gillet är aktivt, så hur går det ihop med att man sällan ser dem skriva?
Vad sägs om att rensa ut alla medlemmar med noll posts, eller mindre än 5-15, på det viset får de ett PM och påminns om att vara mer aktiva. För att förhindra eventuellt gnäll kan man ta bort entréavgiften. Yannah kan med viss säkerhet avsäga sig ägandeskapet, eftersom det inte tjänar något till om det inte går att uppdatera förstasidan, för att locka nya medlemmar. Jag ser massor av svenskar i forumen som inte joinar.
Jag ber om ursäkt ifall någon tar åt sig personligen, det är knappast mitt syfte. (Har jag problem med någon så hör jag av mig.) Jag är bara rätt trött på ett tomt gille. Jag tål naturligtvis kritik, men står fast vid mina ståndpunkter.
Valgarv föreslår att alla moderatorer får en egen arbetsuppgift, för att underlätta arbetet. Något att diskutera?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 11:14 am
Jag gillar subforum sad
Jag ser svenskar då och då som typ "Whine whine jag vill känna fler svenskar här, jag känner bara 2" och jag typ "Följ med mig, vän! biggrin " och de ba' "Orka? Du har rosa hår, jag dissar". Ibland påminner jag oaktiva medlemmar, som jag typ inte har pratat med alls, om att Svenska Gillet är jätteroligt och de typ "Ja! Jag skall gå dit oftare" och så ser jag dem inte här i alla fall. Jag förstår inte vad jag gör för fel sad
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 11:15 am
Jag håller med iallafall, det är rätt trist att se att Gillet är mindre aktivt under de här dagarna, men det är väl bara så det har blivit. Vet inte om det beror på förändringar med sub-forum eller inte, men jag håller i vilket fall med att något borde göras åt saken.
Ett förslag är att alla mods får dela upp sina "uppgifter", eller ja, kanske en person tar bara hand om forum som handlar om musik eller dylikt, en tar hand om alla bild-forum, osv osv. Bara att alla mods får någon slags rutin att sköta? Det kanske skulle underlätta, jag vet inte riktigt.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 11:18 am
Mikusagi Jag gillar subforum sad
Jag ser svenskar då och då som typ "Whine whine jag vill känna fler svenskar här, jag känner bara 2" och jag typ "Följ med mig, vän! biggrin " och de ba' "Orka? Du har rosa hår, jag dissar". Ibland påminner jag oaktiva medlemmar, som jag typ inte har pratat med alls, om att Svenska Gillet är jätteroligt och de typ "Ja! Jag skall gå dit oftare" och så ser jag dem inte här i alla fall. Jag förstår inte vad jag gör för fel sad Det är simpel diplomati
Om någon säger "gör såhär" så väljer man antagligen att säga "sure" och undvika konfrontation. smile Det är oartigt att säga "nej".
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 11:19 am
Valgarv Jag håller med iallafall, det är rätt trist att se att Gillet är mindre aktivt under de här dagarna, men det är väl bara så det har blivit. Vet inte om det beror på förändringar med sub-forum eller inte, men jag håller i vilket fall med att något borde göras åt saken. Ett förslag är att alla mods får dela upp sina "uppgifter", eller ja, kanske en person tar bara hand om forum som handlar om musik eller dylikt, en tar hand om alla bild-forum, osv osv. Bara att alla mods får någon slags rutin att sköta? Det kanske skulle underlätta, jag vet inte riktigt. Det sistnämnda var ett bra förslag, jag lägger det i OP.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 11:40 am
Det första jag vill säga är att jag tycker att det är jättekul att du är så här villig att göra Gillet mer aktivt.
Jag kan knappt tänka mig en liknande post skriven på bättre sätt. Du har bra förslag som jag samtycker med.
Subforumen... De är ganska praktiska ibland. Opraktiska ibland. Jag håller med om att de är lite många. Jag tror att mängden sådana bör stämma överens med hur många, och aktiva, medlemmarna är. Har man för många så stryper man aktiviteten. Så hellre underskott där, antar jag.
Jag tycker dock i alla fall att några av dem borde vara kvar. Jag hyllar "Konvent och träffar"-forumet, och tycker inte helt fel om "Lekar och tidsfördriv" (de trådarna ska vara inaktiva *bestämma* >:3 ).
Nu är det ju så att jag själv var väldigt ivrig när vi bestämde om nya subforum, och jag har förstås fattat hur inte särskilt bra det blev. Gomen.
Fast jag fattar inte riktigt hur du menar med modsen. Borde de vara färre? Och mer aktiva?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 11:54 am
För övrigt är jag för iden om användarrensning. Dessutom vore det ju jättebra om man (automatiskt) kunde skicka ett vänligt PM till alla dem man kastar ut, där man förklarar hur gärna de får ansöka om medlemskap på nytt.
Och om vi har kvar subforum så råder jag om en tråd (ev. sticky) i main där man kan annonsera om sina nyligen skapade trådar.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 1:07 pm
Filthy enters HOOO!~ Jadu, vad ska jag säga om detta. Även jag har ju märkt att Svenska Gillet är en aning inaktivt these days. Frågan är ju om att rensa ut medlemmar med 0 posts skulle göra någon större betydelse? Jag menar, vårat antal medlemmar är delvis en grej som lockar folk hit. Diskussionen om subforum har även tagits upp i Moderatorforumet tidigare. Men det har aldrig blivit något större av det, eftersom alla mods har haft olika åsikter om det. Kul att du tar upp det dock, jag tycker också det har blivit jävligt dött här.
Har ni några förslag förresten? På hur man skulle kunna dra tillbaka sådant aktivt folk som var här tidigare? Kanske vi ska börja göra reklam genom att bära Svenska gillets ikon igen, och lägga någon form utav advertisements om att vi finns till. Det är mina förslag iallafall.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 1:40 pm
Tjohej nu vill jag också skriva.
Tänkte bara säga att Yannah behöver inte ge upp sin roll som ledare fast hon inte är här. Jag har lika mycket makt som henne. Är vice-admin eller något liknande. Det enda jag inte kan göra är att banna Yannah. (Eller egentligen kan jag det för jag kan alltid logga in på hennes). Så om ni har förslag hur första sidan ska se ut så bring it on. Jag kan ändra jag.
Jag håller faktiskt med om sub-formen. Är inte så jätteförtjust i dem. Förutom vårat hemliga modforum så klart, och då behöver man en del mods för annars skriver ingen där. ( crying ) Men vissa kan väl få vara kvar, man alla? Det är en del för mycket. Inträdesavgiften vill jag gärna ha kvar(kan tänka mig att sänka den lite dock), för annars finns risken att vi blir invaderade av icke-svenskar eller svenskar som endast spammar. Har man en avgift kommer nästan bara de vettiga. (Tycker jag ialla fall).
Två stycken mods tycker jag är för lite. Jag vet att alla mods är här, och tittar omkring i gillet. Fastän alla skriver inte så ofta. Och Valgarvs idé är mycket bra, olika arbetsuppgifter. Försökt på något liknande, men det har inte riktigt funkar. Kanske kan vi försöka igen.
Tack och hej.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 1:48 pm
Reklam var en bra idé! smile Inte för att jag är väldigt aktiv här. Och det kanske ska tilläggas att det inte är för att det blivit tråkigt i dom här forumen utan för att jag inte har tid att sitta för mycket framför dator om jag ska få andra saker gjorda. Så gör det inte för attraktivt för då blir jag beronde igen! xp
Så länge alla mods tittar efter gillet tycker jag inte att dom är för många förren dom slåss om arbetsuppgifterna och trampar varran på fötterna. Det är ju alltid säkras att det finns någon här att göra nått åt saker direkt om det hände saker när det finns flera.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 2:12 pm
IRL fungerar det så att man vill att poliser, väktare, lärare, trafikpoliser och allt vad det kan vara, skall synas. Om de syns vågar man gå ut ur sitt hus. Det kanske fungerar likadant på Internet.
Det känns som om jag har sagt det här förut.
Man kan söka upp svenskar 3nodding Finns ju "tags" på trådarna nu för tiden.
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 2:38 pm
Dalahästen. Jag är medlem där sedan nyligen. Har dock knappt skrivit någonting. Alltså... Vi kan väl inte diskutera rätt utan att ta upp Dalahästen? Det är fett aktivt, men också fullt av spamm (det är ett erkännt spammgille). Kanske måste vi jämföra med det gillet om vi ska lyckas med att ta upp fler medlemmar för ett mer aktivt gille? Det finns nu två "stora" svenska gillen. Jag ser skillnaden som att ett är för spamm, och ett för mer seriösa ämnen. Borde man tänka på den "inriktningen" när man "promotar" gillet? smile Edit: Jag tycker att vi ber Tenglina (kapten för Dalahästen) om tillstånd att annonsera om DSG i hennes gille, som ett mer seriöst gille biggrin ... för vi är väl mer seriösa än ett spammgille?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 2:48 pm
*ryser*
Att jämföra Svenska Gillet med Dalahästen är som att jämföra GCD (vill inte ta GD som exempel för där är det typ bara "WAHA MY MUM RAPES U!" och i ED tycker alla att de är smartast på hela Gaia). Samma folk (gaianer) men som pratar på helt olika sätt. Seriösa diskussioner går att hitta i CB och vice versa men det är ändå två helt olika miljöer.
Det är kanske en bra idé att visa att det är värt att vara medlem både i Svenska Gillet och Dalahästen. Jag är själv medlem i båda. Det ena behöver inte utesluta det andra, tvärtom kan man använda dem komplementärt.
Kan man tänka sig något slags samarbete?
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 3:00 pm
*Adds a note*
Folk kanske dessutom blivit mindre aktiva för att det finns mer att göra än att sitta framför dumburken och låta ryggpartiet stelna samtidigt som man glor på datoriserade pixlar som får ögonen att svida efter ett tag.
Som sagt så är det vissa punkter som redan disskuteras/har disskuterats, men det känns som att vi ibland kan behöva en spark för att nåt ska hända.
Undrar om någon mer än jag tycker att folk börjat ta reglerna på tokigt mycket allvar. Srsly, lite bändning har ingen skadats av. (Syftar kanske främst på att det börjat bli så himla viktigt att inte skriva något som inte har med tråden att göra, vare sig det är en mening eller ett ord.)
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posted: Mon May 21, 2007 6:08 pm
Folk har annat för sig. Gaia i helhet har blivit väldigt tråkigt tycker jag. xD Jag är egentligen bara online på Gaia mer än 10 minuter om dagen om jag har en Give Away. Annars tittar man bara lite snabbt för att se om man fått något PM.
Vem behöver Gaia föresten när man har MSN, ICQ och Skype (just börjat använda det, hur klarade jag mig utan det?)
|
 |
 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|