Welcome to Gaia! ::

Gess Jahd

Miten meni lakkiaiset? smile
Itsellä oli ihan normaali virallisen oloinen tilaisuus niin koulussa kuin kotona. Minkäänlaisille jatkoille ei tullut kutsua (en tosin ole yllättynyt kun en kuulu piireihin täällä, plus en olisi mennytkään). biggrin

Virallinen tilaisuus -- jopa liian virallinen -- jossa kaksi oppilasta piti maailman epäaidoimman puheen, jossa ylistettiin yhteishenkeä ja kavereita ja blaa_vitun_blaa. Mun teki koko aika mieli huutaa väliin että en tunne saatana ketään täältä, mutta hillitsin itseni koska ilmeisesti e-pohjalaisille tällaiset rituaalit on tärkeitä. Tämän jälkeen perus laimea musiikki esitys, joka suorastaan kutkutteli korvakäytäviäni vuotamaan verta. Ei siinä, en itse osaa laulaa sen paremmin, mutta helvetti vieköön ainakin yrittäisin. Tämän jälkeen arvon rehtori pitää noin kolmen vartin puheen, jossa hän puhuu kuin paraskin keskustalainen agitaattori. Nuorisotyöttömyys ja lapsien tekeminen on juurikin niitä asioita joista haluan ihmisten minulle kertovan kun valmistun juuri ylioppilaaksi. En edes mainitse sitä seikkaa että paikalla oli arviolta 300-400 oppilasta ja minä olin siellä viimeisten joukossa jotka sai lakin.

Mutta jahka se oli ohi, niin kävimme vielä syömässä sukulaisten kanssa ja jatkoimme matkaa Kotkaan, jossa varsinaiset bileet olivat vasta sunnuntaina. Ei muakaan minnekkään jatkoille kutsuttu, koska emmä tuntenu ketään niistä, mutta menin silti lauantaina vielä baariin kaverin bändin keikalle (ja tapasin yhden tutun Kotkan aikuislukiosta, joka oli näköjään myös saanut lakin) ja sitten sunnuntaina tosiaan lievässä rapulassa otin vastaan sukulaisia ja rahaa. Olisi se huonomminkin voinu mennä. surprised

Tänään vielä pääsykokeeseen ja sitten jättäydyn taka-alalle odottelemaan tuloksia. Huomenna ois vaasassa vielä yhdet, mutta verkkoaineiston lukeminen ei innosta, joten en mene.

Greedy Hunter

Taxet

En voi selittää sanoin kuinka paljon arvostan sitä, että löytyi sukulaissielu YO juhlan suhteen. Minusta on OK, hieno juttu valmistua ja näin edelleen, mutta ei siinä mitään yli-ihmisiä ketkään ole lakin saadessaan. Aika monet muutkin kautta vuosien ovat nuppiansa valkolakilla lämmittäneet. Minä olen todella iloinen, kun pääsin eroon melko tekopyhästä luokastani vaikka paljon kaikkea kivaa projektia meillä olikin.

Meilläkin oli lievän myötähäpeän tunteita herättäviä musiikkiesityksiä ym. mitä nyt aina on kaikissa tilaisuuksissa. Onneksi lakkinsa meiltä painoi päähän yhteensä vain parikymmentä tyyppiä, joten ei ollut turhan puuduttava homma seisoskella odottamassa sen tilaisuuden loppua.

Kotona oli huomattavasti rennompaa se homma ja oli inhimillisiin aikoihin kaikki vieraat pyörähtäneet meillä. Jätin suosiolla todistuksen esittelemättä vaikka sitä haluttiinkin nähdä (ei ole huono todistus, mutta ei jotenkin innostanut esitellä sitä kaikille). Kaikki valokuvausinnot onneksi olivat poissa kun satoi kaatamalla vettä ja meillä vanhemmatkaan ei kuvanneet tms. lol

Kirjeitä odotellessa onkin nyt tylsää ja pitää yrittää jotain projektia keksiä kesäksi. Jos nyt aloittaisin vaikka sen miehisen nukkekodin rakentamisen viimeinkin. biggrin
Tänne on tullut niiku jotain kakskyt sivua juttua sen jälkeen kun kommentoin viimeks et kirjotukset tais olla jo ohi ja meni kaikki hyvin.

Nythän tilanne on se että neljän päivän juhlimisesta toipuneena (perjantaina amiksen juhla, lauantaina lukion lakkiaiset ja sunnuntaina oma juhla vanhempien kotona toisessa kaupungissa ja jäin sinne vielä yöksi niin tuntui se äidin passaaminen ihan juhlalta) on sitten kaksoistutkinto, eli ylioppilastutkinto jolla voi hakea minne vaan mikä kiinnostaa ja täysin turha ammattitutkinto noin 100 kilometrin säteellä (media-assistentti), mutta ainakin ylppärilakissa oli hieno keltanen kulttuurialan nauha ja musta tupsu (media-assarit ja merkonomit on siis ainoita toisen asteen koulutuksia joille kuuluu tupsut) ja ei tuu työkkärissä kahen kuukauden karenssia niiku lukiolaisille.

Ainii ja kirjoitin parhaimpana englannin E:nä ja omat täys-lukiolais-nyt-tietokone-insinööri-isoveljeni kirjoittivat molemmat vain korkeimmillaan M:n ja sain sen kolmannen lyyran äidin rintapieleen. Tuntuu kyllä vaihteeks siltä, että oli ansaittu tämä sen uurastuksen ja kiinnostuksen valikoivan menetyksen ja palautumisen jälkeen.

Tänään oli vikat pääsykokeet korkea-asteen kouluihin ja nyt vaan jännätään et milläs sitä maksetaan vuokra ku tajusin hakea asumistukea vasta tänää. Iik. Aikuisuus sit iski, oli helpompi olla opiskelija.

(Sori vuodatus)
Gess Jahd
Taxet

En voi selittää sanoin kuinka paljon arvostan sitä, että löytyi sukulaissielu YO juhlan suhteen. Minusta on OK, hieno juttu valmistua ja näin edelleen, mutta ei siinä mitään yli-ihmisiä ketkään ole lakin saadessaan. Aika monet muutkin kautta vuosien ovat nuppiansa valkolakilla lämmittäneet. Minä olen todella iloinen, kun pääsin eroon melko tekopyhästä luokastani vaikka paljon kaikkea kivaa projektia meillä olikin.

Meilläkin oli lievän myötähäpeän tunteita herättäviä musiikkiesityksiä ym. mitä nyt aina on kaikissa tilaisuuksissa. Onneksi lakkinsa meiltä painoi päähän yhteensä vain parikymmentä tyyppiä, joten ei ollut turhan puuduttava homma seisoskella odottamassa sen tilaisuuden loppua.

Kotona oli huomattavasti rennompaa se homma ja oli inhimillisiin aikoihin kaikki vieraat pyörähtäneet meillä. Jätin suosiolla todistuksen esittelemättä vaikka sitä haluttiinkin nähdä (ei ole huono todistus, mutta ei jotenkin innostanut esitellä sitä kaikille). Kaikki valokuvausinnot onneksi olivat poissa kun satoi kaatamalla vettä ja meillä vanhemmatkaan ei kuvanneet tms. lol

Kirjeitä odotellessa onkin nyt tylsää ja pitää yrittää jotain projektia keksiä kesäksi. Jos nyt aloittaisin vaikka sen miehisen nukkekodin rakentamisen viimeinkin. biggrin

Joo ei se niin kummosta voi olla jos minäkin pystyn siihen kuuden vuoden "juu/ei/no jos nyt sittenkin" -säätämisen jälkeen. Itse ajattelen lakin saamista enemmän peruskoulun suorittamisena, sillä kuitenkin se urakka alkaa vasta sitten kun pääsee jatko-opiskelemaan.

Mulla onneksi on jo Ouluun kutsukirje, joka tahtoo sanoa sitä että pääsin jatkoon ja haastatteluun, mutta en vielä laske kaikkia pelimerkkejä sen varaan. Saatan olla taitava puhuja (tai ainakin niin minulle on kerrottu) mutta en silti vielä tiedä osaanko tuoda asiani esille tarpeeksi vakuuttavasti. Oli miten oli, parhaani yritän ja katon miten noissa muissa mestoissa käy ennen kuin teen lopullisen päätöksen. surprised

Greedy Hunter

Antzumon

Sinä olet ottanut juhlimisen sitten ihan tosissaan. lol

Entinen luokkakaveri tekee media-assistentti & lukio comboa ja sanoi, että luokalle oli heti ekana vuonna ilmoitettu vain ehkä yhden tai kahden siitä luokasta oikeasti alkavan tekemään niitä hommia. Ilmeisesti on aika paljon media assareita ja sitten vielä se, kun tarjolla on myös paljon AMK pohjaisia ja periaatteessa samoihin tehtäviin valmistuvia ihmisiä tarjolla, vai miten?

Taxet

No nyt sinulla sitten on ainakin se pois välistä ja voit keskittyä seuraaviin suunnitelmiin täysillä. smile
Tämä odotteluaika on ärsyttävintä kun ei oikein voi mitään päätöksiä tehdä lopullisesti, kuten olen varmasti jo monesti valittanut tässä langassa. biggrin

Missähän vaiheessa niitä kämppiä pitää muuten ruveta varailemaan? Toiset sanoo, että hakivat ennen kuin edes tiesivät minne pääsevät ja peruivat sitten niistä kaupungeista joihin eivät menneet, toisille oli heti löytynyt paikkaa vaikka vasta viimeisillä viikoilla laittoivat hakemuksia. surprised
Gess Jahd
No nyt sinulla sitten on ainakin se pois välistä ja voit keskittyä seuraaviin suunnitelmiin täysillä. smile
Tämä odotteluaika on ärsyttävintä kun ei oikein voi mitään päätöksiä tehdä lopullisesti, kuten olen varmasti jo monesti valittanut tässä langassa. biggrin

Missähän vaiheessa niitä kämppiä pitää muuten ruveta varailemaan? Toiset sanoo, että hakivat ennen kuin edes tiesivät minne pääsevät ja peruivat sitten niistä kaupungeista joihin eivät menneet, toisille oli heti löytynyt paikkaa vaikka vasta viimeisillä viikoilla laittoivat hakemuksia. surprised

Turvallinen ratkaisu varmaankin olisi juurikin ruveta jo kämppää kaivelemaan ja perua sitten jälkikäteen, mutta aivan sataprosenttisen varmasti kämppä löytyy myös vähän myöhemminkin. Tietysti ongelmaks voi muodostua se, että kämppää saattaa joutua hakemaan yksityisiltä vuokraajilta, mutta ei sekään paha ratkaisu ole, mitä omat kokemukseni ihmisten vuokralla asumisista antais ymmärtää.

Itse en jaksa alkaa murehtimaan siitä vielä, sillä jaksan odottaa siihen asti että tiedän mihin suuntaan Suomea olisin edes menossa. Toisaalta koska mulla on hakukohteita kirjaimellisesti joka paikassa, niin minun kannaltani tuo aikaisemmin mainittu turvallinen ratkaisu olisi muutenkin täysin järjetöntä. Mut jos sulla on vaan muutama kohde, niin se voikin olla sitten ehkä parempi ja varmempi.

Plus se, että mun pitää ottaa huomioon miten sumplii tän Seinäjoen asunnon kanssa, kun pitäis ilmeisesti kuitenkin sinne yliopistolle/amk:lle mennä silloin syksyllä, mutta tyttöystävä valmistuu vasta joulukuussa, mikäli pysyy aikataulussa, joten on mahdoton yhtälö että minä muutan toiselle paikkakunnalle samalla kun tyttöystävä jää yksin tän asunnon kans, jonka vuokra on sen verran korkea kuitenkin että se on kahdelle ihmiselle siedettävä, yhdelle opiskelijalle mahdoton. Puhumattakaan tietysti siitä, että jos vuokraan jonkun kämpän sieltä minne ikinä pääsenkään, siinä olis kahden asunnon vuokrat maksettavana puoliksi ja sekin on aika rankkaa hommaa se. Yksi vaihtoehto tietysti olisi se, että muutan kys. kaupunkiin ja hän tulee perässä, mutta tosiaan hänen täytyis muuttaa väliaikaisesti halvempaan yksiöön, joka myös on aika ongelmallista ja melko typeräntuntuista pelkästään muutaman kuukauden tähden.

Nyt kun tarkemmin ajattelee niin tää on sen verran iso dilemma että tätä pitäis kai vähän jo miettiä ettei tuu sitte paniikki. Voisin esimerkiksi kartoittaa mahdollisuutta siitä, että muutetaan sinne jonnekkin, ja hän voi sitten asua vaikka kaveriensa luona hieman pimeästi ali-vuokralaisena silloin milloin ikinä hänen koulussa tarvitseekaan käydä ja muuten asua vaikka sitten siellä toisessa kaupungissa.

Menipäs vaikeeks. confused

Greedy Hunter

Taxet

Minä olen kolmeen eri kaupunkiin hakenut, joista yhteen on varma paikka, yhteen tuskin pääsen ja kolmanteen on eniten hakuja. Minulla on vain lisähuolena se, että haluaisin yrittää ainakin löytää paikan jonne voisin koirani ottaa mukaan ja ne ovat melko harvassa. Toki kotona siitä pidettäisiin hyvää huolta, mutta on ollut aina vähän hätä hauvallani, että olen hylännyt sen jos olen reissun päällä. Onkohan kovempi stressi iäkkäämmälle koiralle se, että kokee jäävänsä hylätyksi kuin se, että paikka muuttuu? Mjaa-a... Pitää miettiä tätä asiaa vielä.

Ehkä joku yhdistelmäratkaisu voisi olla paras tuossa tapauksessa. Että juuri esim. kavereilla ja sitten sinun kanssa sen mukaan miten on tarve. Itselle ainakin pääsykokeita varten löytyi about tuntemattomien luota yöpaikkaa kun tarvitsin, niin varmasti kaverit ainakin jonkun aikaa voivat aina majoittaa.
Gess Jahd

Sinä olet ottanut juhlimisen sitten ihan tosissaan. lol

Entinen luokkakaveri tekee media-assistentti & lukio comboa ja sanoi, että luokalle oli heti ekana vuonna ilmoitettu vain ehkä yhden tai kahden siitä luokasta oikeasti alkavan tekemään niitä hommia. Ilmeisesti on aika paljon media assareita ja sitten vielä se, kun tarjolla on myös paljon AMK pohjaisia ja periaatteessa samoihin tehtäviin valmistuvia ihmisiä tarjolla, vai miten?

Juu, jos nyt ois juhlimisinto laantunut (ei ikinä - harrastan nimittäin yksityisten tapahtumien ja teemajuhlien järjestämistä pienimuotoisesti biggrin ).

Media-assareista tekee vielä sekin turhaa, että samat asiat voi oppia melko pitkälti harrastuspohjaltakin; mieheni on aina puuhaillut musiikin parissa ja alkoi viime kesänä hankkimaan kotistudio-kamaa ja nyt, sellaisen kolmisen tonnia myöhemmin, toimii työpaikkansa (kansalaisopisto) ensimmäisenä äänimiehenä, säveltäjänä ja muusikkona ikinä ja vielä omine laitteine (koska "hyvinhän ne on 70-luvulta asti toiminu ne laitteet, ei mitää tommosia turhuuksia tarvi ostaa" wink . Valitettavasti hän ei kyllä taida päästä suorittamaan hakemaansa studioteknikon perustutkintoa, kun tulisi töistä ja lukiosta niin paljon hyväksilukuja että opettajat oli haastattelussa kysyneet että "mitä me sulle muka enään voidaan opettaa puolessa vuodessa".

Yritin hakea töitä, mutta "täyttä on koko kesä" ja "eiku määki oon lomittaja, emmä usko et tänne tarvii muita".
Gess Jahd
Taxet

Minä olen kolmeen eri kaupunkiin hakenut, joista yhteen on varma paikka, yhteen tuskin pääsen ja kolmanteen on eniten hakuja. Minulla on vain lisähuolena se, että haluaisin yrittää ainakin löytää paikan jonne voisin koirani ottaa mukaan ja ne ovat melko harvassa. Toki kotona siitä pidettäisiin hyvää huolta, mutta on ollut aina vähän hätä hauvallani, että olen hylännyt sen jos olen reissun päällä. Onkohan kovempi stressi iäkkäämmälle koiralle se, että kokee jäävänsä hylätyksi kuin se, että paikka muuttuu? Mjaa-a... Pitää miettiä tätä asiaa vielä.

Ehkä joku yhdistelmäratkaisu voisi olla paras tuossa tapauksessa. Että juuri esim. kavereilla ja sitten sinun kanssa sen mukaan miten on tarve. Itselle ainakin pääsykokeita varten löytyi about tuntemattomien luota yöpaikkaa kun tarvitsin, niin varmasti kaverit ainakin jonkun aikaa voivat aina majoittaa.

Koirat voi olla ongelma kyllä. Aika harvassa on ainakin käsittääkseni opiskelija-asunnot joihin lemmikkejä saisi ottaa, mutta tiedän kyllä että sellaisiakin ON olemassa, joten kannattaa tiedustella ja ottaa selvää. 3nodding

Ja siis kyllähän tuo kavereiden luona punkkaaminen ratkaisis sen ongelman samantien, mutta kun kyse on kuitenkin aika pitkästä aikavälistä mitä tuo nyt tuota opinnäytetyötään tekee, niin voi ongelmia ilmetä jos on tarvetta yhtäkkiä piipahtaa koululla. Tosin en oo vielä edes kysyny oisko tämmönen järjestely mahollinen, joten en vielä sano mitään.

Jos pääsen Kotkaan, niin menen sinne. Ihan vain jo sen takia, että ala kiinnostaa ja myös sen takia, että saan ilmaisen asumisen siihen asti että tyttöystävä saa asiat valmiiks omalta osaltaan ja pääsee työmarkkinoille. Kaikki muut paikkakunnat voi tuottaa lieviä vaikeuksia.

Greedy Hunter

Antzumon

Ilmeisesti ihan harrastuspohjalta vai miten? Kuulostaa hauskalta. smile

Joo, totta. Esimerkiksi kun kuulin, mitä olivat ensimmäisten kuukausien aikana oppineet ekana vuonna, niin miltein kaiken olisin saanut tehtyä itsekin harrastuspohjalta. surprised

Haha, joo se on sama virsi todella monissa paikoissa. "Miksi laittaa uutta, kun nuo on toiminut montakymmentä vuotta jo ihan hyvin. Se tekee hyvääkin, että tutustut tekniikan juuriin."
Oho, aika jännä tilanne on kyllä. Ehkä jollakin oppisopimussysteemillä voisi saada ne paperit sitten, jos nyt päättävät olla ottamatta kouluun.

Joop, mutta vähän joka asiassa samaa sanotaan etenkin nuorille hakijoille. Nimim. Kesälomatyötön. u.u''

Taxet

Voisi kirjoitella jo mailia sinne opiskelija-asuntoja tarjoavalle taholle päin ja selvitellä hieman kuinka hintavaksi se tulisi verrattuna muihin asumismuotoihin. Yleensä ovat ilmeisesti yksiöitä joihin lemmikit saavat tulla mukaan.

Niin no totta. Toivottavasti löytyy kuitenkin hyvä ratkaisu, yleensä löytyy myös. smile
En tiedä voisiko jotain tehdä ns. etätyöskentelynäkin hänen koululleen?

No jaa, ei varmaan auta kuin odottaa niitä kuuluisia kirjeitä ja sitten sen pohjalta laittaa kasaan jokin hyvä sotasuunnitelma. biggrin
Gess Jahd
Niin no totta. Toivottavasti löytyy kuitenkin hyvä ratkaisu, yleensä löytyy myös. smile
En tiedä voisiko jotain tehdä ns. etätyöskentelynäkin hänen koululleen?

No jaa, ei varmaan auta kuin odottaa niitä kuuluisia kirjeitä ja sitten sen pohjalta laittaa kasaan jokin hyvä sotasuunnitelma. biggrin

Sitä ajattelin itsekin. Kuitenkin kun ei sillä ole muuta enää kun tuo opinnäytetyö, jolla ei varsinaisesti ole mitään kauhean tiukkaa aikataulua, mutta suositus olisi että jouluun mennessä valmis. Ongelma voi tietysti olla, että mikäli pääsenkin Ouluun, niin siellä voi tulla eteen ongelma töiden löytämisestä. Oulussa kun on yliopistossa saman alan, mutta korkeampaan tutkintoon valmistava koulutus, niin kaikki kirjastojen työpaikat joita ilmenee menevät suurella todennäköisyydellä niille. Täytyy tosiaan varmaan neuvotella ja tehdä joku alustava suunitelma. Kuitenkin ensi kuussa tulee jo tiedot siitä mihin pääsen ja mihin en. surprised

Niin ja sivumainintana, että minulla on tänään synttärit. Onnea minä.

Greedy Hunter

Taxet

Ahaa, se kyllä voi olla hankalaa myös.... surprised

Ohh! Onneksi olkoon! yum_cupcake
Taxet

Niin ja sivumainintana, että minulla on tänään synttärit. Onnea minä.

Onnea Taxet!

Minä vihaan lastenlauluja. Olin esiintymässä miehen kanssa jossain lastentapahtumassa ja voi vitsi oikeesti, ei enää ikinä Hämä-hämähäkkiä. Vedettiin Peipposen pesä blues-versiona ja Saku Sammakko funkkina ni tuli vähän jotain järjellistä menoa.
Aaa, joo työt. Täytellyt Suomeen työhakemuksia päivittäin tässä viimeiset pari viikkoa, mistään tullu mitään vastauksia. Tehnyt viisi työhakemusta ulkomaille ja jukopliuta, jokaisesta paikasta soitettiin haastattelut. Alkaa lievästi vituttamaan tämä suomalaisten HR-ihmisten asennoituminen työvoimaan. Ihme, jos ei töitä saa, kun mistään ei viititä edes lähettää sähköpostia "Sori, ei napannut".
Eniten nakertaa niiden työpaikkojen osalta, jotka joutuu täyttämään sähköisesti, ja josta voisi lähettää mokoman viestin kirjaimellisesti vain nappia painamalla. Mutta sekin taitaa olla niille ihmisille ihan liikaa vaivaa.

Greedy Hunter

Toivottavasti tärppää mieluisasta paikasta!

Mitäs threadille näin yleensäottaen kuuluu kun on juhannukset juhlittu ja kesä on about puolessavälissä? smile

Quick Reply

Submit
Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces
Fun Stuff