Welcome to Gaia! ::

Vihdoinkin alkaa pääsemään siihen makuun mitä tuo koulu oikeasti on. Tai no, en nyt oikeasti usko että jokaikinen maanantai tästä eteenpäin on pelkkää robotin kasausta ja pelaamista, mutta ainakin tässä kohtaa kyllä se piristää sen verran mieltä että ei voi millään jäädä koulusta pois. 3nodding
lepakoita vintillä

Lonely Informer

6,200 Points
  • Generous 100
  • Overstocked 200
  • Tycoon 200
Taxet
Gess Jahd
Taxet

Kurssikuvauksen mukaan näyttäisi pelkiltään Javaa olevan luvassa. Jotain sen suuntaista kuin "tutustumme olio-ohjelmoinnin perusperiaatteisiin...". Ei mitään käsitystä mitä moinen meinaa, mutta eiköhän selviä talven mittaan. lol

Eli voit huokaista helpotuksesta: Java on helppo. Ei nykyään ehkä enää niin paljon käytetty, mitä nyt muutamia vanhempia sovelluksia joita ei ole voitu päivittää paremmalle kielelle yhteensopivuuteen liittyvien seikkojen takia, mutta silti helppo ja ihan pätevä kieli. Ei noita perusteita onneksi millään C++:lla opeteta, jossa täytyy muistaa itse käskeä ohjelmaa tyhjentämään muistipaikat.

Niin ja olio-ohjelmointi tarkoittaa käytännössä sitä, että siinä ohjelmoidaan eri "olioita" eli koodipätkiä, joita voidaan kutsua varsinaisessa ohjelmakoodissa sitten viittaamalla olion nimeen, poistaen tarpeen kirjoittaa jokaisen olion koodipätkän aina uudestaan. Voisin käsitellä asian syvällisemminkin, mutta en kykenisi antamaan esimerkkejä muuta kuin C#:lla toistaiseksi, kun tämä nyt sattuu olemaan se ainoa kieli mitä meille on vielä opetettu. Ehkä saat tarpeellisempaa infoa sitten kurssin aikana ihan kunnollisista lähteistä, eikä mitään ensimmäisen vuoden amk opiskelijan "musta tuntuu" -jorinoita. sweatdrop

Ei pidä paikkaansa, että javaa ei muka nykyään niin paljon käytettäisi. Javaa on kaikkialla. Android-sovellukset kirjoitetaan javalla, web sovelluksien teko sujuu hyvin javalla, pc-sovelluksia voi tehdä hyvin monelle eli alustalle javalla, javaa käytetään paljon myös embedded systeemeissä yms...

Javan päälle on tehty paljon hyödyllisiä frameworkkeja, esim. Groovy.
Toxeus
Ei pidä paikkaansa, että javaa ei muka nykyään niin paljon käytettäisi. Javaa on kaikkialla. Android-sovellukset kirjoitetaan javalla, web sovelluksien teko sujuu hyvin javalla, pc-sovelluksia voi tehdä hyvin monelle eli alustalle javalla, javaa käytetään paljon myös embedded systeemeissä yms...

Javan päälle on tehty paljon hyödyllisiä frameworkkeja, esim. Groovy.

Joo, olet oikeassa. Mikähän lie aivohalvaus päässyt tekemään tepposensa mun ajatusmaailmassa. Olin jostain syystä saanut päähäni että Java olisi nykyjään enemmän tai vähemmän kuollu. Tulipahan sekin sitten opittua kunnolla viimeistään nyt. sweatdrop

Noh, live and learn ja sitä rataa.

Greedy Hunter

Taxet

Kahdella ensimmäisellä luennolla puhuttiin lähinnä vain siitä millainen kieli Java on ja mitkä sen heikkoudet ja vahvuudet ovat. Oliotkin selvenivät. 3nodding
Ensi viikolla aletaan sitten oikeasti katsomaan ensimmäisiä koodaamisia ja "Hello World!" olisi ainakin tarkoitus tehdä demoissa. Tekisi kyllä mieli kirjoittaa siihen "Hello Kitty!" - tuskinpa kukaan pistäisi pahakseen. biggrin
Täällä Sharppia opetetaan tietyille pääaineille, mutta itse tosiaan olen vain humanistipummi yleisesti kaikille avoimella kurssilla. ninja

Toxeus

Näin on. Java vain ilmeisesti tahdotaan usein unohtaa, koska se on jotenkin liian tuttu ja turvallinen kieli käyttää. Nykyisin juuri C# on todella muodikas opetettava sen sijaan.

Osaako kumpikaan selittää minulle, mikä F# on? Jotain tekemistä silläkin on ohjelmoinnin kanssa ilmeisesti.
Gess Jahd
Kahdella ensimmäisellä luennolla puhuttiin lähinnä vain siitä millainen kieli Java on ja mitkä sen heikkoudet ja vahvuudet ovat. Oliotkin selvenivät. 3nodding

Ensi viikolla aletaan sitten oikeasti katsomaan ensimmäisiä koodaamisia ja "Hello World!" olisi ainakin tarkoitus tehdä demoissa. Tekisi kyllä mieli kirjoittaa siihen "Hello Kitty!" - tuskinpa kukaan pistäisi pahakseen. biggrin

Täällä Sharppia opetetaan tietyille pääaineille, mutta itse tosiaan olen vain humanistipummi yleisesti kaikille avoimella kurssilla. ninja

Maailman tervehtimisestä on aina hyvä aloittaa. En enää muista mistä meillä alkoi, mutta se oli poikkeuksellisesti jotain muuta, vaikka ei sillä käytännössä ole mitään väliä. Se on enemmänkin tapa aloittaa "Hello World!" -ohjelmasta kun opettelee uutta kieltä. surprised

Gess Jahd
Nykyisin juuri C# on todella muodikas opetettava sen sijaan.

Ainakin oman ymmärryksen mukaan C# on sekä helppo että käytännöllinen ensimmäinen kieli, ainakin peliohjelmoinnissa. Yksi opettajistamme sanoi C#:issa yhdistyvän Javan helppokäyttöisyys ja C/C++:n monipuolisuus, mitä ikinä se sitten tarkoittaa. Javaan en ole ikinä vielä koskenut, vaikka sekin todennäköisesti tulee ajankohtaisemmaksi vielä ennemmin tai myöhemmin.

Gess Jahd
Osaako kumpikaan selittää minulle, mikä F# on? Jotain tekemistä silläkin on ohjelmoinnin kanssa ilmeisesti.

Pikaisen wikipedia selailun jälkeen kyseessä näyttäisi olevan funktionaalisempi ohjelmointikieli, kuin mitä esimerkiksi C#. Mitään syvempää paneutumista aiheeseen minulla ei ole joten muutama lapiollinen suolaa mukaan.

Greedy Hunter

xReagan

I'm originally from the Western Finland but last fall moved more to the middle. smile

Whimsical Bliss

Unfortunately I don't know much anything about them. You should ask from your school's student advisor person if they know some specific good program to go through from. It might be a lot cheaper with some certain program than other.

Rain Salis

Ellei orava syö niitä. :c

Taxet

Näinhän se on. Hyvä vain toisaalta mennä perusreittiä, jos joku useampaakin eri kieltä sitten opettelee pienen ajan sisään. Näkee heti peruseroavaisuudet, luulisin ma.

Minä haluan joskus tutustua enemmänkin "webbipuolen kieliin", kuten JavaScriptiin ja niin edespäin. Olisi hauskaa joskus se PHP:kin opetella... sweatdrop

F# vaikuttaa mystiseltä. Ehkä kukaan ei tiedä mitä se oikeasti on. :p

Lonely Informer

6,200 Points
  • Generous 100
  • Overstocked 200
  • Tycoon 200
Juuh, moni sekottaa esim. Java-appletit javalla tehtyihin web-sovelluksiin.

Kieliä löytyy kaikkeen lähtöön. F# lisäksi on olemassa myös D, J, J#, E, G jne. biggrin

Jos SQL on tuttua, niin kannattaa katsastaa KorsoSQL

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages

Oon ite myös amk:ssa opiskelemassa viimeistä vuotta IT-alaa. Oon tosin samaan aikaan töissä sovellusohjelmoijana. Teen web-sovelluksia .net-ympäristössä smile

Bashful Lunatic

9,950 Points
  • Friendly 100
  • Somebody Likes You 100
  • Generous 100
Gess Jahd

Unfortunately I don't know much anything about them. You should ask from your school's student advisor person if they know some specific good program to go through from. It might be a lot cheaper with some certain program than other.

Awww :c
I want to attend the cultural program.
Btw, is it hard to learn Finnish? c:

Greedy Hunter

Toxeus

SQL ei ole ollenkaan tuttua, totta puhuen. sweatdrop

Äää, miten voi olla noin montaa eri kieltä? Tiesin, että niitä on paljon, mutta tuo menee jo vähän yli odotetun. Tuskin Wikipediakaan listaa ihan kaikkia? biggrin

Luennolla uhkailtiin, että 2. ohjelmointikurssin jälkeen alkaa väkeä katoamaan ohjelmointiin liittyviin töihin. Ennen olivat gradut viivästyneet ja nykyään jo kandit. biggrin
No, ei kylläkään minua mitenkään liikuta, kun en muuten IT puolella ole opiskelemassa. smile

Whimsical Bliss

It's apparently tricky to learn it fluently because we have a lot of different grammatical cases and other small but rather significant grammatical rules. I believe learning Finnish to the level that you can understand and be understood is like any other foreign language though.
If you want to learn and are ready to give time for yourself to learn, I don't see any reason why you couldn't talk good Finnish though with a practice of few years, especially if you'd live some time in Finland and had to actually use and hear it daily. 3nodding

Bashful Lunatic

9,950 Points
  • Friendly 100
  • Somebody Likes You 100
  • Generous 100
Gess Jahd

It's apparently tricky to learn it fluently because we have a lot of different grammatical cases and other small but rather significant grammatical rules. I believe learning Finnish to the level that you can understand and be understood is like any other foreign language though.
If you want to learn and are ready to give time for yourself to learn, I don't see any reason why you couldn't talk good Finnish though with a practice of few years, especially if you'd live some time in Finland and had to actually use and hear it daily. 3nodding
You think learning French is easier? And I'm really dedicated to learning Finnish. I'm in love with Finland <3 I wanna live there when I grow old. Haha. Thank you! I do hope I learn it well c:

Greedy Hunter

Whimsical Bliss

By what I know French has insane amount of little rules and special cases, which we don't have so much. Finnish also is "written as said, said as written", except for a couple of exceptions.

Finnish also doesn't have word families like German der/das/die.
Making the words bend right and stuff like that is a bit tricky, since the verb often includes the subject. For example "I am angry" can be simply "olen vihainen". It has verb olla (to be) + the ending -n that means "I".

I probably confused you more than helped... Sorry. lol

Lunatic

MINÄ RAKKAUS HOUSUT

That is all kay bye.

Greedy Hunter

Tartuffery

You're "love pants"? ;3
Direct translation creates a bit wrong message in this case... whee

Lunatic

Gess Jahd
Tartuffery

You're "love pants"? ;3
Direct translation creates a bit wrong message in this case... whee

Wat. I have no idea. I only knew those three words and I put them together to make that. oTL". So chances are I was wrong. ; v;.

Quick Reply

Submit
Manage Your Items
Other Stuff
Get GCash
Offers
Get Items
More Items
Where Everyone Hangs Out
Other Community Areas
Virtual Spaces
Fun Stuff